3 om dagen er en viktig del av det gode måltidet

Måltidet er viktig. Tiden når vi samles med familien rundt frokostbordet eller med venner rundt en god lunsj er hyggelige fristunder for mange av oss. Vi er sammen, kommuniserer og deler matopplevelser. Eller tiden da vi er alene med morgenavisen og frokost for én på benken, før dagens stress begynner. Måltidet har mange funksjoner i tillegg til å gjøre oss mette og tilføre oss de næringsstoffene vi trenger.

PUBLISERT: 25.04.2016

Melk og meieriprodukter er for mange en naturlig del av frokost, lunsj og kveldsmåltidene. Gulost på skiva, melk i glasset, yoghurt på müsli med bær og honning. En av grunnene til at vi drikker mindre melk nå enn tidligere er at vi sjeldnere tar oss tiden til måltidet. Mange har ikke tid. Det er så mye som skal gjøres. Man får heller prøve å få i seg «noe» på farta for å stilne sulten.

De som har barn er flinkere til både å ta seg tid til felles måltider og til å ha melk på bordet. De fleste er nøye på at barna deres får i seg nok melk for å sikre viktige næringsstoffer som kalsium, jod og proteiner i en tid da kroppen vokser raskt. Mange har imidlertid glemt at melk og andre meieriprodukter også er viktig for de voksne. Selv om skjelettet er ferdig utviklet i slutten av 20-årene så trenger vi fortsatt jevn tilførsel av kalsium hele livet for å vedlikeholde det.

Landsomfattende kostholdsundersøkelser viser at vi i snitt får i oss kun 33 % av det daglige anbefalte kalsiuminntaket i et kosthold uten melk og meieriprodukter. For å få i seg de resterende 67 % kan man innta 3 porsjoner med meieriprodukter om dagen.

Bruk måltidene til samvær, nytelse og påfyll av næringsstoffer. Utforsk de mange mulighetene som finnes til å innta 3 om dagen.

Les mer om hvorfor 3 om dagen?

blog comments powered by Disqus

Hvorfor 3omDAGEN?

3 om dagen er sunt, godt og enkelt!

Spiser du tre porsjoner meieriprodukter daglig i et ellers sunt og variert kosthold, får du i deg det anbefalte kalsiuminntaket kroppen trenger hver dag, i tillegg til flere andre næringsstoffer som kroppen trenger.

3 om dagen kan for eksempel være et glass melk, en yoghurt og to skiver med ost.

Lær mer om 3omDAGEN

Næringsstoffer i meieriprodukter

KalsiumBidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem.
ProteinGir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet.
JodBidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn.
B2Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energi- omsetning, syn, nervesystem og luftveier.
B12Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem.
FosforBidrar til vedlikehold av skjelett og tenner.

Kalsiumkalkulator

Tegning av kalsiumfigur Test deg selv nå!

Vitamin D kalkulator

Tegning av d-vitaminfigur Test deg selv nå!

Hva er dine 3omDAGEN?

Ta denne testen og finn ut hva slags personlighetstype du er, så får du se hvilke meieriprodukter vi anbefaler akkurat deg å spise!

Ta testen nå!