3 om dagen i en aktiv hverdag

Uten mat og drikke duger helten ikke, sies det. Og ja, det stemmer. En aktiv hverdag krever påfyll av mat og drikke. Om du liker å ta deg en løpetur, en styrketreningsøkt eller en annen form for fysisk aktivitet trenger kroppen å få påfyll. Et sunt og variert kosthold, og riktig mat før trening og etter trening, kan gi deg en bedre treningsopplevelse og gi deg mer igjen for hver time du investerer i trening.

PUBLISERT: 25.04.2016

Noen tips!

Spis et måltid 2-3 timer før trening. Blir du sulten igjen før trening, spis et lite måltid en time før trening. På treningsøkter som varer kortere enn 30 minutter trenger du ikke påfyll av mat og drikke. På treninger som varer inntil en time er vann en god tørstedrikk. Dersom du trener lenger enn en time kan det for noen være gunstig å drikke eller spise noe som tilfører energi.

Eksempler på små måltider eller mellommåltider som du kan benytte som mat etter trening er brødskiver med banan, ost eller magert kjøttpålegg, yoghurt, sjokolade- eller jordbærmelk, godt modne bananer, fruktsalat med vaniljekesam eller yoghurt. Du kan også lage din egen smoothie basert på yoghurt, bær eller frukt og væske i form av juice, melk eller et syrnet melkeprodukt, f.eks. Biola, BioQ eller Cultura. En brødskive med gulost, et glass melk og et beger yoghurt vil for eksempel være en god kilde til blant annet proteiner. Proteiner bidrar til vekst og opprettholdelse av muskelmasse.

3 om dagen i en aktiv hverdag

Å få i seg 3 porsjoner med meieriprodukter hver dag er en fin huskeregel i en hverdag fylt med aktivitet og sunt kosthold. Havregrøt kokt på melk til frokost, en yoghurt med ekstra protein og müsli som mellommåltid og litt sjokolademelk etter en hard treningsøkt eller joggetur i skogen og vips så er du i mål.

blog comments powered by Disqus

Hvorfor 3omDAGEN?

3 om dagen er sunt, godt og enkelt!

Spiser du tre porsjoner meieriprodukter daglig i et ellers sunt og variert kosthold, får du i deg det anbefalte kalsiuminntaket kroppen trenger hver dag, i tillegg til flere andre næringsstoffer som kroppen trenger.

3 om dagen kan for eksempel være et glass melk, en yoghurt og to skiver med ost.

Lær mer om 3omDAGEN

Næringsstoffer i meieriprodukter

KalsiumBidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem.
ProteinGir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet.
JodBidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn.
B2Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energi- omsetning, syn, nervesystem og luftveier.
B12Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem.
FosforBidrar til vedlikehold av skjelett og tenner.

Kalsiumkalkulator

Tegning av kalsiumfigur Test deg selv nå!

Vitamin D kalkulator

Tegning av d-vitaminfigur Test deg selv nå!

Hva er dine 3omDAGEN?

Ta denne testen og finn ut hva slags personlighetstype du er, så får du se hvilke meieriprodukter vi anbefaler akkurat deg å spise!

Ta testen nå!