3 om dagen i matlaging

Mange foretrekker hjemmelaget mat, laget fra bunnen av. Det fine med denne formen for matlaging er at du har mer kontroll på hva du har i maten og kan tilpasse krydder, fettmengde og matmengde etter eget behov og ønske. Melk og meieriprodukter kan også fint være en del av matlaging og vil i mange tilfeller heve smaken. Det finnes mange ulike produkter med ulike bruksområder, noe som gir et stort spillerom for å bruke melk i mat.

PUBLISERT: 25.04.2016

Hjemmelaget suppe som 1 av 3

Suppe er en av de mest grunnleggende formene for mat. Tradisjonen går langt tilbake i sivilisasjonens historie, da ilden ble temmet. I dag er suppe fremdeles en populær kilde til næring, glede og matopplevelse. Hjemmelaget suppe er i så måte noe helt spesielt.

Når det kommer til suppe finnes det uendelig mange varianter og smaksvariasjoner. Du kan enkelt lage en suppe fra bunnen av selv, eller bruke en pose som base og tilsette litt ekstra grønnsaker, fisk, kjøtt og meieriprodukter. Melk, Kremfløte, matfløte eller kaffefløte. Crème frâiche, seterrømme lettrømme, kesam, matyoghurt, Skyr eller yoghurt naturell, kremost og smelteost…valgene er mange og alle har sine bruksområder.

Grøt er trendy

Ja, du leste riktig: Grøt er trendy! Den mest tradisjonelle grøten er kanskje havregrøt servert med kanel, litt sukker og en god klatt meierismør. Kokt på melk gir den både kalsium, proteiner, fosfor, vitamin B12 og B2 og jod, og kan være en av dine 3 om dagen. Visste du for eksempel at en porsjon havregrøt kokt på melk gir 266 mg kalsium? Havregrøt kokt på vann gir 16 mg kalsium.

Det er bare fantasien som setter en stopper for hvordan havregrøten kan serveres. Topp den med friske bær, hakkete nøtter, tørket frukt, syltetøy eller brunost, og hva med å koke den med litt syrnet melk? Dette kan gi mange smaksvariasjoner!

blog comments powered by Disqus

Hvorfor 3omDAGEN?

3 om dagen er sunt, godt og enkelt!

Spiser du tre porsjoner meieriprodukter daglig i et ellers sunt og variert kosthold, får du i deg det anbefalte kalsiuminntaket kroppen trenger hver dag, i tillegg til flere andre næringsstoffer som kroppen trenger.

3 om dagen kan for eksempel være et glass melk, en yoghurt og to skiver med ost.

Lær mer om 3omDAGEN

Næringsstoffer i meieriprodukter

KalsiumBidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem.
ProteinGir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet.
JodBidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn.
B2Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energi- omsetning, syn, nervesystem og luftveier.
B12Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem.
FosforBidrar til vedlikehold av skjelett og tenner.

Kalsiumkalkulator

Tegning av kalsiumfigur Test deg selv nå!

Vitamin D kalkulator

Tegning av d-vitaminfigur Test deg selv nå!

Hva er dine 3omDAGEN?

Ta denne testen og finn ut hva slags personlighetstype du er, så får du se hvilke meieriprodukter vi anbefaler akkurat deg å spise!

Ta testen nå!