Tips til 3 om dagen

De fleste av oss har våre favoritt-meieriprodukter. Noen elsker et deilig kaldt glass melk, knekkebrød med favorittgulosten eller yoghurten på ettermiddagen som holder oss i gang frem til middag.

Vil du ha tips til hvordan du kan bruke dine favoritt-meieriprodukter på nye, enkle måter? Eller vil du vite mer om meieriprodukter du kanskje ikke har prøvd før?

Velg et meieriprodukt nedenfor og få tips, inspirasjon og litt fakta om hvert enkelt.

Syrnet melk

Syrnet melk – mange år med tradisjoner og allikevel så aktuell. Kultur og variasjon. 
Les mer om syrnet melk her.

Melk

Melk – den hvite, friske gode drikken. Minnene fra barndommen. Følgesvennen på frokostbordet.
Les mer om melk her.

Smaksatt melk

Et glass kald sjokolademelk etter en stressende dag og etter trening.
Les mer om smaksatt melk her.

Kvarg

Elsket nedover i Europa, og en stadig voksende stjerne i Norge.
Les mer om kvarg her.

Yoghurt

Et utall av varianter og bruks-situasjoner.Yoghurt passer inn over alt. Les mer yoghurt her.

Ost

Må ha – bare må ha! De fleste nordmenn har sin favorittgulost som de bare må ha hver dag.
Les mer ost her.

Cottage Cheese

Nordmenn har begynt å elske denne proteinrike ferskosten som man kan bruke til så mye. 
Les mer cottage cheese her.

Hva er dine 3omDAGEN?

Ta denne testen og finn ut hva slags personlighetstype du er, så får du se hvilke meieriprodukter vi anbefaler akkurat deg å spise!

Ta testen nå!

Herlige varme drikker

Enkle oppskrifter til vinterkosen

Nyttige artikler

Når skal barn begynne å drikke melk?

Barn kan drikke melk fra de er 12 måneder gamle, og inntil 5 dl om dagen. De bør få skummet, ekstra lett eller lettmelk.

Hvorfor trenger jeg 3 om dagen?

Med 3 porsjoner melk og meieriprodukter kan du sikre ditt daglige anbefalte inntak av kalsium, jod og andre viktige næringsstoffer, i et ellers sunt og variert kosthold.

Anbefalinger for inntak av melk i andre land

I Norge anbefales det at magre meieriprodukter inngår i det daglige kostholdet, men hva anbefaler de i andre land?

Hvor mye kalsium trenger jeg?

Kalsium må tilføres gjennom kosten. For lav tilgang på kalsium kan knyttes til flere alvorlige helseproblemer.

Melk inneholder proteiner av høy kvalitet

Melk er en god kilde til protein. Melkeproteiner består av kaseiner og myseproteiner.

Er melk sunt?

Melk inneholder viktige næringsstoffer, blant annet kalsium, fosfor, jod, B-vitaminer (vitamin B2 og B12) og proteiner.

Neste oppskrift > < Forrige oppskrift
Strktegning av melkefigurer

Lyst til å vite mer?

Les mer om 3omDAGEN

Næringsstoffer i meieriprodukter

KalsiumBidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem.
ProteinGir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet.
JodBidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn.
B2Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energi- omsetning, syn, nervesystem og luftveier.
B12Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem.
FosforBidrar til vedlikehold av skjelett og tenner.

Kalsiumkalkulator

Tegning av kalsiumfigur Test deg selv nå!

Vitamin D kalkulator

Tegning av d-vitaminfigur Test deg selv nå!

Lurer du på noe?

Dersom du lurer på noe mer rundt 3 om dagen eller har andre spørsmål knyttet til et sunt kosthold, svarer vi deg gjerne. Ta kontakt med våre eksperter på:

Terese Glemminge Arnesen, ernæringsrådgiver