Det er ikke bare i Norge man er opptatt av melk og 3 om dagen

Vi tenker ofte på melk som en drikk som er typisk norsk. Det kan vi gjerne gjøre for kvaliteten på norsk melk er meget bra og mange nordmenn elsker melk. Vi er imidlertid ikke alene om å drikke melk eller innta andre produkter som er laget av melk.

PUBLISERT: 25.04.2016

Selv om vi ser en nedgang i melkekonsumet i Norge, så er det totale inntaket av melk her ganske stabilt når vi inkluderer alle andre produkter som er laget av melk som yoghurt og ost. På verdensbasis er det totale inntaket imidlertid økende og melk og melkebaserte produkter blir en stadig større del av matinntaket til verdens befolkning. Per capita inntaket globalt, dvs. gjennomsnittlig inntak for hver eneste innbygger i verden, har økt med 8 % i løpet av de siste 7 årene.

Det er i hovedsak kumelk man inntar, da kumelk står for 83 % av verdens totale melkekonsum. 13 % av melken kommer fra bøffel, en melketype som stort sett inntas i Pakistan og India. De resterende 6 % av melken som konsumeres i verden kommer fra andre dyr som geit og kamel.

Størstedelen av melkeproduksjonen skjer i Asia (28 %) fulgt av Europa (24 %). Melk er i liten grad en handelsvare mellom land, men handel med melk er økende. Melken som produseres i ulike land blir altså for en stor del konsumert innad i eget land. Ser vi på konsum per person så er det imidlertid fortsatt i Europa at melkekonsumet per person er høyest, men økningen er størst i Asia, Sør Amerika og Afrika. (Kilde: International Dairy Federation)

Mange vestlige land har mengdeanbefalinger på melk og meieriprodukter. 18 av 23 land vi har sjekket ut har mengdeanbefalinger, bla. USA, Storbritannia, Frankrike, Tyskland og Danmark. De fleste har anbefalinger om inntak av 3 porsjoner meieriprodukter eller en halv liter melk daglig. I Norge anbefaler helsemyndighetene daglig inntak av magre meieriprodukter. Opplysningskontoret for melk ønsker å konkretisere dette rådet på lik linje med det mange andre vestlige land har gjort.

Bakgrunnen for en konkretisering er at en landsomfattende kostholdsundersøkelser viser at vi i snitt får i oss kun 33 % av det daglige anbefalte kalsiuminntaket i et kosthold uten melk og meieriprodukter. For å få i seg de resterende 67 % kan man innta 3 porsjoner med meieriprodukter om dagen.

Les mer om hvorfor 3 om dagen?

blog comments powered by Disqus

Hvorfor 3omDAGEN?

3 om dagen er sunt, godt og enkelt!

Spiser du tre porsjoner meieriprodukter daglig i et ellers sunt og variert kosthold, får du i deg det anbefalte kalsiuminntaket kroppen trenger hver dag, i tillegg til flere andre næringsstoffer som kroppen trenger.

3 om dagen kan for eksempel være et glass melk, en yoghurt og to skiver med ost.

Lær mer om 3omDAGEN

Næringsstoffer i meieriprodukter

KalsiumBidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem.
ProteinGir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet.
JodBidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn.
B2Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energi- omsetning, syn, nervesystem og luftveier.
B12Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem.
FosforBidrar til vedlikehold av skjelett og tenner.

Kalsiumkalkulator

Tegning av kalsiumfigur Test deg selv nå!

Vitamin D kalkulator

Tegning av d-vitaminfigur Test deg selv nå!

Hva er dine 3omDAGEN?

Ta denne testen og finn ut hva slags personlighetstype du er, så får du se hvilke meieriprodukter vi anbefaler akkurat deg å spise!

Ta testen nå!