MELK som 1 av 3omDAGEN

Melk – den hvite, friske gode drikken. Minnene fra barndommen. Følgesvennen på frokostbordet. Styrken fra naturen. En gave for kroppen. Melken har alltid vært til stede og vil alltid være det. Så enkel og så anvendelig.

Melk på müsli

Tenk at en rask frokost kan kombineres med nytelse. En dyp tallerken, favoritt-müslien din og iskald melk. Dryss blåbær og rosiner på toppen. Noen minutters næringsrik nytelse før dagen startet for fullt...

Glass melk

Et glass kald melk passer til så mye. Drikk det til yndlingsmaten din. Melk til en brødskive med brunost. Melk til yndlingssjokoladekaken din. Eller som et mellomåltid med noen deilige biter frisk frukt til. Mmmm...

Milkshake

Hva smaker vel bedre enn en forfriskende milkshake på en varm dag? Milkshake er superenkelt å lage og kan varieres i det uendelige. Det er bare fantasien som setter en stopp. Noe av det beste og enkleste er jordbær-milkshake. La kommende varme dager bli tiden da du utforsker milkshakens verden.

Varm kakao med melk

Kakaoen har vært litt glemt en stund, men er nå tilbake for fullt, både som turdrikke i termosen, på en kjølig kveld på terrassen, eller rett og slett som et alternativ til kaffekoppen i hverdagen. Den kan varieres i det uendelige. Kjenn smaksforskjellene når du lager den på ulike typer sjokolade. Tilsett krydder som f.eks. kanel eller ingefær. Kakao er nytelse og en god måte å få i seg melkens næringsstoffer på.

Melk i havregrøt

Havregrøt er mange nordmenns favoritt. Lag den på melk så får den ekstra god smak og gir flere næringsstoffer. Havregrøt passer både til frokost, kvelds og som et mellommåltid. Strø over mandler, rosiner eller annet du har for hånden så blir det ekstra sunt.

Melk i kaffe

Mange gleder seg til dagens kaffepauser og vi har etter hvert blitt kresne på tilbredning og på kvaliteten til kaffebønnene. Kaffe med melk er populært og en god måte å innta melk på for de som ikke er så glad i å drikke ren melk. Det finnes mange varianter, men cappuccino og kaffe latte er manges favoritt.

Hva er dine 3omDAGEN?

Ta denne testen og finn ut hva slags personlighetstype du er, så får du se hvilke meieriprodukter vi anbefaler akkurat deg å spise!

Ta testen nå!

Oppskrifter

Frokostblanding

Lag din egen smakfulle frokostblanding med grove korntyper, frø, nøtter og tørket frukt.

Les mer

Vitaminbombe-smoothie

Føler du deg litt "guffen"? Da kan en smoothie med masse vitaminer og antioksidanter være tingen.

Les mer

Yoghurt med frukt

Yoghurt med frisk frukt eller bær, et enkelt og godt mellommåltid for liten og stor.

Les mer

Grove lapper

Sveler eller lapper med grovt mel er en god erstatning for brød til frokost eller kveldsmat.

Les mer

Havregrøt med friske bær

Havregrøt er sunt og mettende. Spis havregrøt til frokost eller som mettende og godt mellommåltid.

Les mer

En sunn smoothie med bringebær

En deilig variant av smoothies, her med kefir. Bruk bringebær eller andre frosne bær du skulle ha i fryseren. Kefir kan eventuelt erstattes med melk.

Les mer
Se flere artikler

Les mer om de andre meieriproduktene

Få tips, inspirasjon og fakta om produktene.

Syrnet melk

Syrnet melk – mange år med tradisjoner og allikevel så aktuell. Kultur og variasjon.

Cottage Cheese

Nordmenn har begynt å elske denne proteinrike ferskosten som man kan bruke til så mye.

Yoghurt

Et utall av varianter. Et utall av brukssituasjoner.Yoghurt passer inn over alt.

Ost

Må ha – bare må ha. De fleste nordmenn har sin favorittgulost som de bare må ha hver dag

Smaksatt melk

Et glass kald sjokolademelk etter en stressende dag og etter trening.

Kvarg

Elsket nedover i hele Europa, og en stadig voksende stjerne her i Norge.

Melk

Den hvite, friske gode drikken.Minnene fra barndomen.Følgesvennen på frokostbordet.

Hvor mye er 1 porsjon?

3 porsjoner meieriprodukter daglig sikrer det anbefalte kalsiuminntaket i et ellers sunt og variert kosthold, og bidrar med viktige næringsstoffer som kroppen trenger. La gjerne melk være 1 av 3 om dagen.

1 porsjon melk er et glass (1,5 dl), eller tilsvarende mengde melk brukt på frokostblanding, i grøt, i kaffe osv.

Varianter av melk

I Norge selges det 4 hovedvarianter av melk.

Bilde av et melkeglass og en skive med hvitost

Helmelk

Helmelk inneholder i utgangspunktet den naturlige fettprosenten som melk har når den kommer fra kua, dvs. ca. 3,9 % (TINE har valgt å standardisere fettprosenten til 3,5 %). Helmelk passer godt til baking, matlaging, dessert m.m. 

Lettmelk

Lettmelk kom på markedet i 1984 og ble straks veldig populær. Lettmelk inneholder 1 % - 1,5 % fett (avhengig av leverandør) og har veldig mange bruksområder. Den passer godt både som bl.a. drikkemelk, på kornblanding og i matlaging. 

Ekstra lettmelk

Ekstra lett melk er den nyeste av melkevariantene. Den kom på markedet i år 2000 og den har blitt manges favoritt. Ekstra lett melk inneholder 0,5 % - 0,7 % fett (avhengig av leverandør) og passer godt som drikkemelk, på kornblanding og i matlaging. Ekstra lett melk er beriket med vitamin D, et vitamin som mange nordmenn trenger tilskudd av, spesielt i vinterhalvåret.

Skummet melk

Skummet melk er en fettfri melk (0,1 % fett) og fremstilles ved at fløten separeres fra helmelk. Før lettmelken kom på markedet fantes det bare helmelk og skummetmelk. Skummetmelk er en typisk drikkemelk.

Nesten all melken som selges i Norge er kumelk. I tillegg selges det noe geitemelk.

Det finnes økologiske alternativer av alle melkevariantene. Det finnes laktosefrie alternativer av lettmelk og ekstra lett melk samt laktoseredusert lettmelk.

Les mer om melk i meierileksikonet

Næringsstoffer i melk

Alle de fire hovedvariantene av melk (helmelk, lettmelk, ekstra lett melk og skummet melk) er gode kilder til kalsium, jod, fosfor, protein, B2 og B12. Innholdet er omtrent det samme i alle variantene, det er bare fettinnholdet og antall kalorier som varierer. Antall kalorier i 1 glass melk (1,5 dl) varierer fra 95 kcal i helmelk til 50 kcal i skummet melk.

Melk, og andre meieriprodukter, er nordmenns viktigste kilde til kalsium og jod. 

Les mer om næringsstoffer i meieriprodukter

Statistikk om melk

I 2014 inntok vi i gjennomsnitt 89,5 liter melk. Dette var en nedgang på 1,7 % fra året før.

48 % av melkeforbruket vårt er lettmelk (36,7 liter), 24 % er ekstra lett melk (18,6 liter), 17 % er helmelk (12,9 liter) og 11 % er skummet melk (8,2 liter).

Vi inntar stadig mer ekstra lett melk, mens det er en nedgang for de andre variantene.

Bilde av statistikk Mer statistikk om meieriprodukter

Lurer du på noe?

Dersom du lurer på noe mer rundt 3 om dagen eller har andre spørsmål knyttet til et sunt kosthold, svarer vi deg gjerne. Ta kontakt med våre eksperter på:

Terese Glemminge Arnesen