Nei, bolle og iste er ikke en god lunsj selv om det er godt

Er du en av dem som går på butikken i løpet av skolehverdagen og blir fristet av boller, godteri og annen digg mat? Mange ungdom velger å kjøpe sin egen lunsj, men tenker du over hva du velger? Mange velger sunne matvarer, men dessverre velger også en god del mer usunne lunsjalternativer.

PUBLISERT: 25.04.2016

Ja, det kan nok være kjedelig å høre at man bør velge noe sunt fordi det vil gi deg viktige næringsstoffer som kroppen trenger. Ikke bare i dag, men for tiden fremover. Det er helt lov å kose seg en gang i blant, men ikke la hverdagen bli fylt med mat uten gode næringsstoffer og tomme kalorier. Mange unge tar sunne matvarevalg og mange drikker mye vann. Det er veldig bra. Vann er den beste tørstedrikken mellom måltider og så passer melk godt til både frokosten og lunsjen spesielt.

Men for dere som velger mer usunne matvarer. Ikke la oss «gamle» få rett i at dere ungdom spiser så usunt. Bevis oss feil! Kjøp gjerne mat på butikken hvis du ønsker det, men velg grove kornprodukter, magre meieriprodukter, frukt og grønnsaker.

En enkel huskeregel er å spise 3 porsjoner meieriprodukter hver dag. Ta et glass iskald melk til frokost, hva med en yoghurt med müsli til lunsj og så et knekkebrød med gulost til kveldsmaten, og vips så har du gjort noe bra for deg selv. Du har nemlig gitt kroppen din både kalsium, proteiner, vitamin B12 og B2, jod og fosfor. Viktig i dag, viktig i morgen!

blog comments powered by Disqus

Hvorfor 3omDAGEN?

3 om dagen er sunt, godt og enkelt!

Spiser du tre porsjoner meieriprodukter daglig i et ellers sunt og variert kosthold, får du i deg det anbefalte kalsiuminntaket kroppen trenger hver dag, i tillegg til flere andre næringsstoffer som kroppen trenger.

3 om dagen kan for eksempel være et glass melk, en yoghurt og to skiver med ost.

Lær mer om 3omDAGEN

Næringsstoffer i meieriprodukter

KalsiumBidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem.
ProteinGir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet.
JodBidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn.
B2Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energi- omsetning, syn, nervesystem og luftveier.
B12Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem.
FosforBidrar til vedlikehold av skjelett og tenner.

Kalsiumkalkulator

Tegning av kalsiumfigur Test deg selv nå!

Vitamin D kalkulator

Tegning av d-vitaminfigur Test deg selv nå!

Hva er dine 3omDAGEN?

Ta denne testen og finn ut hva slags personlighetstype du er, så får du se hvilke meieriprodukter vi anbefaler akkurat deg å spise!

Ta testen nå!