Tid for 3 om dagen i rask og sunn mat til studenter

Som student og hybelboer er det ikke alltid det er like god tid til å lage avansert sunn mat, fordi det gjerne tar tid, penger og planlegging. Her er våre tips til sunne, raske måltider som kan passe inn i hverdagen til hybelboere.

PUBLISERT: 25.04.2016

Det er blitt en slags myte at all sunn mat er dyr mat. Det finnes mye sunn mat som ikke trenger å være dyrt eller tidkrevende. Mer avansert mat tar gjerne noe mer tid og kan fort koste litt mer.

Vi har flere tips til mat som er enkel og god. Det kan være lurt å alltid ha noen basismatvarer i hus slik at du raskt kan lage noe når du kommer hjem. Egg, melk, mel (både fint og grovt), fullkornspasta, bønner og grønnsaker som holder seg en stund som gulrot, poteter, kålrabi osv er eksempler på matvarer det kan være greit å ha. I frysen kan du ha porsjonspakninger med fisk, magert kjøtt som kylling, frosne erter og andre grønnsaker, godt grovbrød i skiver og bær som du kan bruke i en smoothie.

En enkel og sunn rett er omelett servert med en god salat. Har du grovt mel, egg og melk kan du raskt lage noen grove pannekaker. Disse kan både passe til middag, men også i en matpakke eller til frokost. Mange tror kanskje at fiskegrateng er vanskelig, men det kan du raskt lage og du kan gjerne bruke frossenfisk. Det finnes også mange raske og enkle fiskegryter man kan lage. Vi har flere oppskrifter på dette, men her er link til en god en som vår ernæringsrådgiver Hanne liker godt og som er rask og enkel. Dersom du har litt mer tid kan en pai med en god salat ved siden være en god og enkel middag. Pai gir uendelige muligheter for variasjon i fyll og er perfekt dersom du har endel grønnsaker du ønsker å bruke opp. Hjemmelaget suppe smaker også godt og har uendelig mange variasjonsmuligheter. Vi har laget en enkel fremgangsmåte for en suppebase hvor du raskt kan tilsette det du selv måtte ønske av grønnsaker, urter, krydder, kjøtt eller fisk.

blog comments powered by Disqus

Hvorfor 3omDAGEN?

3 om dagen er sunt, godt og enkelt!

Spiser du tre porsjoner meieriprodukter daglig i et ellers sunt og variert kosthold, får du i deg det anbefalte kalsiuminntaket kroppen trenger hver dag, i tillegg til flere andre næringsstoffer som kroppen trenger.

3 om dagen kan for eksempel være et glass melk, en yoghurt og to skiver med ost.

Lær mer om 3omDAGEN

Næringsstoffer i meieriprodukter

KalsiumBidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem.
ProteinGir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet.
JodBidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn.
B2Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energi- omsetning, syn, nervesystem og luftveier.
B12Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem.
FosforBidrar til vedlikehold av skjelett og tenner.

Kalsiumkalkulator

Tegning av kalsiumfigur Test deg selv nå!

Vitamin D kalkulator

Tegning av d-vitaminfigur Test deg selv nå!

Hva er dine 3omDAGEN?

Ta denne testen og finn ut hva slags personlighetstype du er, så får du se hvilke meieriprodukter vi anbefaler akkurat deg å spise!

Ta testen nå!