Visste du at...

Trening og kosthold

Dette bør du spise etter trening

Kroppen trenger påfyll av mat som gir deg karbohydrater og proteiner etter trening. Spis riktig etter trening så vil kroppen gjenoppbygges optimalt.

Les mer

Dette bør du spise før trening

Før trening er det smart å spise mat som inneholder både karbohydrater og proteiner.

Les mer

Trenger jeg karbohydrater når jeg trener?

Karbohydrater er kroppens energikilde under treningsøkten.

Les mer

Hvorfor trenger jeg 3 om dagen?

Med 3 porsjoner melk og meieriprodukter kan du sikre ditt daglige anbefalte inntak av kalsium, jod og andre viktige næringsstoffer, i et ellers sunt og variert kosthold.

Les mer

- Du trenger ikke proteintilskudd

Ny forskning viser at vanlig melk gir like stor effekt på musklene som proteintilskudd.

Les mer

Hvor mye proteiner trenger jeg?

Hvor godt kroppen kan utnytte proteinene er avhengig av hvilke matvarer vi får dem fra.

Les mer
Se flere artikler

Løpeprogram for alle nivåer

 

Nytt år nye muligheter. Kanskje har du planer om å ta dine første løpesteg eller å gjennomføre halvmaraton bedre enn du gjorde i fjor. Uansett mål så kan alle løpe, det handler bare om å tilpasse treningen ut i fra din form og dine treningsmål.

Som personlig trener og løpecoach har jeg god erfaring med både nybegynnere og viderekommende, og dessverre møter jeg flere som har løpt på seg skader. Du klarer helt sikkert å løpe mellom 40 og 60 minutter første gang du legger ut på en løpetur, men det er ikke dermed sagt at kroppen din er klar for det.

Med løping som alt annet bør du trene deg gradvis opp. Jeg har skrevet fire forskjellige løpeprogram avhengig av hva du har som mål. 

Margrethe Fjetland,
Personlig Trener

Dine første løpesteg, 6-ukers program

Din første 10 km, 6-ukers program

Din første halvmaraton, 6-ukers porgram

Din første maraton, 6-ukers program

Lurer du på noe?

Har du spørsmål knyttet til trening og et sunt kosthold svarer vi deg gjerne! Kanskje lurer du på noe om 3 om dagen eller hvordan du skal få i deg det du trenger? Ta kontakt med våre eksperter på:

Terese Glemminge Arnesen, ernæringsrådgiver