3 om dagen i en aktiv hverdag

Uten mat og drikke duger helten ikke, sies det. Og ja, det stemmer. En aktiv hverdag krever påfyll av mat og drikke. Om du liker å ta deg en løpetur, en styrketreningsøkt eller en annen form for fysisk aktivitet trenger kroppen å få påfyll. Et sunt og variert kosthold, og riktig mat før trening og etter trening, kan gi deg en bedre treningsopplevelse og gi deg mer igjen for hver time du investerer i trening.

Noen tips!

Spis et måltid 2-3 timer før trening. Blir du sulten igjen før trening, spis et lite måltid en time før trening. På treningsøkter som varer kortere enn 30 minutter trenger du ikke påfyll av mat og drikke. På treninger som varer inntil en time er vann en god tørstedrikk. Dersom du trener lenger enn en time kan det for noen være gunstig å drikke eller spise noe som tilfører energi.

Eksempler på små måltider eller mellommåltider som du kan benytte som mat etter trening er brødskiver med banan, ost eller magert kjøttpålegg, yoghurt, sjokolade- eller jordbærmelk, godt modne bananer, fruktsalat med vaniljekesam eller yoghurt. Du kan også lage din egen smoothie basert på yoghurt, bær eller frukt og væske i form av juice, melk eller et syrnet melkeprodukt, f.eks. Biola, BioQ eller Cultura. En brødskive med gulost, et glass melk og et beger yoghurt vil for eksempel være en god kilde til blant annet proteiner. Proteiner bidrar til vekst og opprettholdelse av muskelmasse.

3 om dagen i en aktiv hverdag

Å få i seg 3 porsjoner med meieriprodukter hver dag er en fin huskeregel i en hverdag fylt med aktivitet og sunt kosthold. Havregrøt kokt på melk til frokost, en yoghurt med ekstra protein og müsli som mellommåltid og litt sjokolademelk etter en hard treningsøkt eller joggetur i skogen og vips så er du i mål.

Kommunikasjonsrådgiver, Klinisk ernæringsfysiolog

Kaja Helland-Kigen

Hei!

Finner du ikke det du leter etter?