Kosthold ved trening

Emner

Professor Truls Raastad står med ryggen mot et speil og løfter en manual med den ene armen.

- Du trenger ikke proteintilskudd

Ny forskning viser at vanlig melk gir like stor effekt på musklene som proteintilskudd.
Et glass sjokolademelk, en proteinbar, en banan, et treningshåndkle og en manual.

Raskere tilbake i væskebalanse med melk

Hard trening eller trening i varmt vær kan gi dehydrering. Melk kan være en effektiv rehydreringsdrikk.
Polarbrød med cottage cheese, eple og skinke.

Hvor mye proteiner trenger jeg?

Hvor godt kroppen kan utnytte proteinene er avhengig av hvilke matvarer vi får dem fra.
Havregrøt med blåbær og et glass melk

Dette bør du spise før trening

Før trening er det smart å spise mat som inneholder både karbohydrater og proteiner.
Melk og brødskive

Dette bør du spise etter trening

Kroppen trenger påfyll av mat som gir deg karbohydrater og proteiner etter trening. Spis riktig etter trening så vil kroppen gjenoppbygges optimalt.
Jorunn Sundgot-Borgen som hviler hodet i høyre hånd og smiler.

Professor Jorunn Sundgot-Borgen: – Det viktige er ikke hvordan kroppen presenteres, men at den fungerer

Gled dere over alt dere faktisk mestrer i hverdagen, fremfor å tenke for mye på hvordan kroppen ser ut, er oppfordringen fra professor Jorunn Sundgot-Borgen .