Kvinner må tenke på kalsiuminntaket

Skrevet av Guro Waage

Norge er et av landene hvor forekomsten av osteoporose er høy. Kvinner er mer utsatt for å få denne sykdommen enn menn. Kosthold og fysisk aktivitet kan beskytte mot osteoporose.

Vedlikehold er viktig

Mange tror at kalsium er viktig bare for barn og ungdom i vekst. Det stemmer at vi bygger skjelettet vårt frem til slutten av 20-årene, men vi må ikke glemme at skjelettet også må vedlikeholdes. Med fysisk aktivitet og sunt kosthold kan vi i ung alder bygge et så sterkt skjelett som mulig, for deretter å vedlikeholde det så godt vi kan etter rundt fylte 30 år. Et skjelett som er godt vedlikeholdt kan redusere risikoen for osteoporose, også kalt benskjørhet, og påfølgende brudd og mindre skader på skjelettet.

Kvinner mest utsatt

Norge er et av landene hvor forekomsten av osteoporose er høy. Kvinner er mer utsatt for å få sykdommen, og brudd og skader som følge av den, sammenliknet med menn. Osteoporose er en sammensatt sykdom, hvor alle risikofaktorene ennå ikke er kartlagt. Det forskes imidlertid mye på osteoporose og hva vi kan gjøre for å forebygge sykdommen, og man har sett at blant annet gener, levealder, vekt, høyde, kosthold (for eksempel inntak av vitamin D og kalsium, og kanskje vitamin K), fysisk aktivitet og røyking kan påvirke risikoen for osteoporose.

Kvinner får minst kalsium

Melk og meieriprodukter er den viktigste kilden til kalsium i det norske kosthold. Det er verdt å merke seg at den norske kostholdsundersøkelsen Norkost 3 viste at menn har et høyere inntak av både kalsium og melk sammenliknet med kvinner. Dermed er det de som kanskje trenger kalsium mest, altså kvinnene, som får i seg for lite. Tilsvarende har kostholdsundersøkelser blant norske barn og unge vist at også unge jenter står i fare for å få i seg for lite kalsium. Det samme ser vi ikke for gutter.

Magre meieriprodukter gir færre kalorier, men like mange næringsstoffer

Melk og meieriprodukter inneholder svært varierende mengder fett. Nøkkelhullet kan være et hjelpemiddel for å finne frem til meieriproduktene som inneholder mindre fett. Melk bidrar med lite fett i kostholdet vårt. Mange er ikke klar over at skummet melk et fettfri. Ved å velge mager melk får du i deg lite fett og kalorier, men alle næringsstoffene kroppen trenger fra melken. Ost er det meieriproduktet som bidrar med mest fett i det norske kostholdet. Husk at det finnes magre varianter av de fleste meieriprodukter, også for eksempel syrnet melk,dersom dette faller bedre i smak enn søt melk.

Gravide og ammende har økt behov

Ettersom en del kvinner blir gravide før skjelettet er ferdig bygget i slutten av 20-årene, er anbefalingene for kalsiuminntaket under graviditet og amming noe økt. Under graviditeten tilpasser imidlertid også kroppen seg, slik at mengden kalsium som kroppen tar opp er noe høyere enn vanlig. Likevel er det viktig å passe på å få i seg litt ekstra kalsium under graviditet og amming, blant annet fordi fosteret, og senere spedbarnet, trenger kalsium til å bygge sitt skjelett. Husk at behovet for enkelte andre næringsstoffbehov også kan være noe økt ved graviditet og amming.

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Som jente og kvinne er det ekstra viktig å gjøre det du kan for å bygge og bevare et sterkt skjelett. Kalsium er viktig for å bygge skjelettet, og melk go meieriprodukter er våre viktigste kalsiumkilder. Er du ikke så glad i å drikke melk, så husk at ost, yoghurt og melk i kaffe, te og matlaging også teller! Tre porsjoner om dagen sikrer kalsiumintaket ditt.

Fakta

  • Kostholdsundersøkelser viser at kvinner for langt mindre kalsium enn menn
  • Dette gjelder også jenter
  • Nok kalsium er blant de tingene som kan bidra til et sterkt skjelett og forebygge osteoporose

Kildehenvisninger

Innholdsrådgiver, master i samfunnsernæring

Terese Glemminge Arnesen

Hei!

Finner du ikke det du leter etter?