Hjem / Aktuelt / Vellykket seminar om kosthold og trening med Martin Norum og Therese F. Mathisen.
  • Vellykket seminar om kosthold og trening med Martin Norum og Therese F. Mathisen.

Vellykket seminar om kosthold og trening med Martin Norum og Therese F. Mathisen.

Er kosttilskudd trygt og prestasjonsfremmende? Kan du dekke det økte næringsstoffbehovet ved trening, ved å spise helt vanlig mat? Kan fokuset på trening og kosthold bli helsefarlig?

Guro Waage

PUBLISERT: 08.12.2016 - SKREVET AV: Guro Waage - TITTEL: ERNÆRINGSRÅDGIVER

Torsdag 8. desember 2016 arrangerte Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) et seminar for personlige trenere i Trondheim. Med oss hadde vi Martin Norum og Therese Fostervold Mathisen, to av bransjens mest kunnskapsrike forelesere innen helse, trening og kosthold. Seminaret ble også streamet, og de positive tilbakemeldingene har vært over all forventning.

 

 

Klinisk ernæringsfysiolog Ole Berg fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) innledet seminaret med foredraget: "Hvordan vet vi hva som er sunt?". Et vanskelig spørsmål å svare på, sier Ole.

-       Det er mange som ønsker å påvirke oss, men det betyr ikke at alle er eksperter. Ernæring er vitenskap, ikke en trosretning. Svaret finner vi altså i forskningen, og Helsedirektoratets kostråd er nok det nærmeste vi kommer en objektiv oppsummering.

Ole tar videre opp viktige temaer som «Fri-for»-trenden, som er en del av allergi og intoleranse-problematikken som herjer landet.

Martin Norum - Trenere må være seg sitt ansvar bevisst!

Personlig trener Martin Norum har en spesialisering i idrettsernæring (ISSN Diploma) og tar i dag en mastergrad i Sport and Exercise Nutrition ved Middlesex University i London. Martin er meget kunnskapsrik og vet godt hva han snakker om når han tar opp temaet «Mat versus tilskudd», et tema som hyppig blir diskutert i bransjen.

Martin starter med å understreke at når det kommer til ernæring finnes det ikke noe fasitsvar, alle kunder må behandles individuelt. Man må være forsiktig med å generalisere, og PTer må være seg sitt ansvar bevisst når de uttaler seg!

Han forteller videre at mange har en tendens til å starte med å tenke på hvilke kosttilskudd de skal ta, istedenfor å begynne med å tenke på hva de kan forbedre i sitt daglige kosthold.

-       Begynner man med tilskudd uten å ha et godt fundament på plass først, så kan man stille spørsmålstegn med hvorvidt det å begynne med kosttilskudd har noen særlig virkning i det hele tatt.

Martin er klar i sin tale når han sier «Næringsrik mat bør være hovedfokus», før han går videre til å snakke mer spesifikt om protein, aminosyrer/BCAA, metthetsfølelse, mikronæringsstoffer, prestasjon og forurensing/trygghet.

Therese F Mathisen – En spiseforstyrrelse i forkledning

Therese F. Mathisen er utdannet ernæringsfysiolog og helse- og treningsveileder. Hun har selv konkurrert i mange år som både styrkeløfter og athletic fitnessutøver, og har dermed en nær kjennskap til en bransje som i dag avler frem det vi ser på som idealer.

Parallelt med fitnesstrenden har det vokst frem slagord som strong is the new skinny, drømmekroppen, helårskroppen og Your body is a reflection of your lifestyle. Med disse idealene og slagordene lærer vi at dette er mennesker med viljestyrke og handlekraft. De er spreke, de er utholdende og de har god helse. Vi lærer at kroppen vår, vekta vår og figuren vår er et bilde på hvor sunne vi egentlig er. Men er det sannheten? Therese stiller spørsmålstegn ved om den trenden som egentlig var ment som et oppgjør mot de supertynne idealene, kanskje heller ikke er så sunn. Hun spør «Deffa muskler eller utsultet kropp?», samtidig som hun oppfordrer oss til å endre blikket vårt bort fra at sunnhet handler om å være slank eller trent.

-       Vi må fjerne fokuset på kropp, helårskropp, sommerkropp eller fit is the new skinny og ha fokus på helse, funksjon og opplevelse av egen hverdag i stedet.

Se hele seminaret, og få med deg oppdatert kunnskap og viktige tankevekkere fra en veldig dyktig gjeng!

 

Faktaboks

Prøv vår BMI-kalkulatoren med kaloriberegner og tilhørende dagsmenyer. 

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.