Hjem - Frokostreisen / Frokostreisen til Eidsvoll 13.03.2012
  • Frokostreisen til Eidsvoll 13.03.2012

    Venninnefrokost i Eidsvoll. Foto: John Granly 

Frokostreisen til Eidsvoll 13.03.2012

Melk.no ble invitert til Lisbeth Johansen på Eidsvoll på «venninnefrokost». Hun inviterer ofte venninner hjem til frokost og det har blitt en populær samling av venninner i alle aldre. Dit kommer ofte folk innom enten de har levert ungene i barnehagen, er hjemmeværende eller skal videre på jobb.

PUBLISERT: 16.03.2012

Vertskap for frokost

Den blide Eidsvollkvinnen ble plukket ut blant mange frokostvertsøkere. Datteren hadde meldt henne på. Hun skilte seg ut med sitt syn på frokost som et festmåltid og måten datteren beskrev de hyggelige måltidsopplevelsene i barndomshjemmet.

På menyen

Hjemmelaget brød
Frokosten daglig leder i Melk.no, Ida Berg Hauge fikk servert var både smakfull og kreativ. Vertinnen begynte med en «frokostcocktail» med yoghurt, honning og müsli i lekkert cocktailglass. På bordet stod serranoskinke, hardkokte egg, gulost, honning og hjemmebakt brød. I tillegg var det laget en nydelig tomat- og paprikasalat og lekkert fat med oppskårne frukt og grønnsaker. Stearinlys og blomster hørte også med på frokostbordet signert av vertinnen, som virkelig hadde laget en festfrokost for to.

Hvorfor valgte vi Lisbeth fra Eidsvoll?

Frokosten er en fest

Ingen steder i Norge drikker de mer melk enn vann til frokost enn i Akershus. Derfor tok vi turen til Eidsvoll hvor frokosten er et kjært morgenrituale hver morgen. Frokosten i Tunneltoppen 14 er gjerne et festmåltid enten den deles med venner, mannen, barn eller om man spiser alene. Lisbeth er veldig opptatt av å variere frokosten. Når hun har venninner på besøk lager hun også eggerøre a lá Moi - eggerøre med bare smør.  Forskjellen på hverdag og helg er ikke så stor hos Lisbeth. Hun kan like godt servere en flott frokost på en tirsdag som på en lørdag. Hun mener at når vi har tilgang til så mye, er det viktig å gjøre ting litt annerledes. Avisene til frokost utgjør den største forskjellen på hverdag og helg. I helgen skal man prate sammen og da leses det ikke avis ved bordet.

Hva bør vi bevare?

Besøket hos Lisbeth var en smakfull opplevelse. Det ble snakket mye om mattradisjonene i Norge generelt og i området spesielt. Når det gjelder frokost er fleskepølsen og havregrøten en typisk lokal rett. Lisbeth setter også pris på å lage hjemmelaget brød. Selv om havregrøten er populær i lokalmiljøet mener Lisbeth at man må ta vare på variasjonene man har på det norske frokostbordet.

Frokosten gjøres gjerne til et festmåltid enten man er en eller flere. Forskjellen hverdag og helg er ikke så stor her. Jeg kan like godt serere en flott frokost på en tirsdag som på en lørdag. Når vi har tilgang til så mye, er det viktig å gjøre ting litt annerledes. Følelsen av helg har du i hodet.

Lisbeth Johansen, Eidsvoll

blog comments powered by Disqus

Rapporten fra Frokostreisen

Ida Berg Hauge fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) har reist Norge rundt på frokostbesøk. Alle besøk og frokostvaner er dokumentert, og sammen med en landsomfattende undersøkelse, har vi utarbeidet Handlingsplan for den norske frokost som består av følgende artikler/tema: 1) Stå opp for den norske frokosten 2) Forskning og frokost 3) Frokost - en hjørnestein i forebyggingen av overvekt 4) Oppsummering fra frokostsatsningen til Melk.no 5)Hvordan bevarer vi den norske frokosten for fremtiden? 6) Oppsummering og funn fra frokostundersøkelsen.

Våre stopp på frokostreisen

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.