Hjem - Frokostreisen / Frokostreisen til Grimstad, Aust-Agder 20. juni. 2012
  • Frokostreisen til Grimstad, Aust-Agder 20. juni. 2012

    Søndagsfrokost i det fri i Grimstad. Foto Martin Haugen 

Frokostreisen til Grimstad, Aust-Agder 20. juni. 2012

Hos kokken Hans Petter får vi servert en flott, hjemmelaget søndagsfrokost, og det på en fredag. 

PUBLISERT: 27.06.2012

Vertskap for frokost
Hans Petter Klemmentsen er til daglig kokk og driver smakeriet Smag&Behag. Det er en kombinasjon av restaurant, catering og delikatesse med fokus på ekte råvarer og lokale produkter. Også frokosten hjemme hos Hans Petter bærer preg av disse prinsippene.

På menyen
Grimstad viser seg fra sin beste side og et flott dekket frokostbord ute på terrassen står klart. Her serveres flere ulike skinker og pølser, lokale oster, grønnsaker og bakervarer. Bordet er også fullt av små krukker med spennende hjemmelaget innhold. Egg og bacon, hjemmelaget smoothies og nydelig kaffe med melk setter prikken over i-en som er en kokkefrokost verdig.

Hvorfor valgte vi Grimstad?

Aust-Agder er det fylket der man spiser frokost tidligere enn andre steder i landet, hverdag som helg. Samtidig er jo dette en av de virkelig store sommerstedene i landet vårt. Det var naturlig å komme på besøk hos en som er tidlig i gang om morgenen for å forberede gode matopplevelser for både lokalbefolkning og turister. 

Hva bør vi bevare
Hans Petter er ikke så flink til å spise frokost hjemme på hverdagene, men spiser gjerne litt når han kommer på jobb. Da har han ofte tilgang til ferskt brød og sammen med en ostebit blir det en god start på dagen. I helgene er det store søndagsfrokoster sammen med forloveden, og gjerne med mye hjemmelaget mat. Det er hans eneste fridag og da blir felles måltider viktige. Han er spesielt opptatt av det sosiale aspektet – hyggen ved å sitte sammen rundt bordet.

Både på jobb og hjemme settes norske mattradisjoner i høysete. Derfor mener Hans Petter at også den norske frokosten er viktig å beholde, gjerne med så lokalt tilsnitt som mulig. Det er morsomt å jobbe med lokale råvarer og kunne fortelle historien om for eksempel fiskeren. På Sørlandet finnes det en del lokale retter som passer på frokostbordet: for eksempel peppermakrell, syltet makrell og hjemmelaget rekesalat. 

Erfaringen til Hans Petter er at folk går langt mer ut og spiser lunsj nå enn før. Kanskje er det også et marked for mer frokost ute? Eller å markedsføre den norske frokosten overfor turistene som en ekte, norsk mattradisjon?

- Nærhet til råvarene er en viktig del av matopplevelsen. Å kunne fortelle historien bak maten gjør det ekstra morsomt å jobbe med lokale varer, om det er til frokost, lunsj eller middag

Grimstad-kokk Hans Petter Klemmentsen

blog comments powered by Disqus

Rapporten fra Frokostreisen

Ida Berg Hauge fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) har reist Norge rundt på frokostbesøk. Alle besøk og frokostvaner er dokumentert, og sammen med en landsomfattende undersøkelse, har vi utarbeidet Handlingsplan for den norske frokost som består av følgende artikler/tema: 1) Stå opp for den norske frokosten 2) Forskning og frokost 3) Frokost - en hjørnestein i forebyggingen av overvekt 4) Oppsummering fra frokostsatsningen til Melk.no 5)Hvordan bevarer vi den norske frokosten for fremtiden? 6) Oppsummering og funn fra frokostundersøkelsen.

Våre stopp på frokostreisen

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.