Hjem - Frokostreisen / Frokostreisen til Honningsvåg 29. september 2011
  • Frokostreisen til Honningsvåg 29. september 2011

    God frokoststemning i Prestebakken 

Frokostreisen til Honningsvåg 29. september 2011

Det er torsdag 29. september. Melk.no har startet sin frokostreise gjennom hele landet og daglig leder Ida Berg Hauge ønskes velkommen til familien Riise/Walsøe. Det er lys på kjøkkenet i Prestebakken 4 i Honningsvåg. Inne i gangen lukter det nytrukket kaffe og nykokte egg. Og det er lyder fra små barn. Ved ankomst er småbarnsfamilien allerede i full gang med frokostlagingen. Barna Bertine (3) og Emilie (1) venter på dagens første måltid.

PUBLISERT: 03.10.2011

Vertskap for frokost

Arne Riise og Kristine Dyrstad Walsøe. Barna Bertine (3) og Emilie (1).

På menyen

Familien serverte det de definerte som en helt vanlig frokost der i huset. Men de satte frem alle påleggssorter som de bruker i løpet av en uke, slik at grunnlagsmaterialet skal bli best mulig, fortalte Tom-Arne, mens han satte frem brød, prim, kjøttpålegg, syltetøy, juice, yoghurt, ost, melk, egg og kaffe. Han må ha frokost hver dag og fungerer ikke uten. I helgen er det ekstra kos med egg og kakao. Det er stor stas spesielt hos barna. Det så veldig fornuftig ut med et variert utvalg for både store og små. Utfordringen er å spise nok til frokost. Det skal et par brødskiver og litt melk til for å komme opp i 20-25 % av dagsbehovet for energiopptak. Med frokostkalkulatoren til Melk.no er det mulig å beregne næringsinnholdet i frokosten sin. Frokostene i Honningsvåg viste at det sto bra til med barna som ofte spiser en god medbragt frokost i barnehagen. Far og mor fikk i seg litt lite frokost, noe som er typisk for mange nordmenn. 

Hvorfor valgte vi familien Riise/Walsøe i Honningsvåg?

Vi ville starte frokostreisen med å markere at vi gjerne reiser langt for å oppleve den norske frokosten. Undersøkelser viser at for barn og unge er frokost viktig for konsentrasjons – og yteevne utover formiddagen. Derfor var det viktig for oss å besøke en småbarnsfamilie som verdsetter den tradisjonelle «helt vanlige» frokosten.

Hva bør vi bevare?

Vi lærte et par lokale varianter av frokost. Blodpannekaker er et eksempel som nok var mer populær før enn nå. Man bruker slaktet blod fra rein og tilsetter i pannekakerøren. Da får pannekakene en annerledes farge. Finnmarksfrokosten er derimot ikke så mye å rope hurra for: Kaffe og røyk er ofte et førstevalg der, ble Ida fortalt.  Familien serverte en helt vanlig frokost, det er et poeng at selv de som oppleves som «den vanlige frokosten», er noe som må bevares og overleveres i generasjoner.

Det var litt skummelt at noen skulle vurdere frokosten vi spiser. Vi begynte å tenke; er vi sunne nok? Men vi mener at vi har en god og variert frokost. Og det er viktig for både store og små. Samtidig har det vært greit å få litt inspirasjon.

Mamma Kristine Dyrstad Walsøe, Honningsvåg

blog comments powered by Disqus

Rapporten fra Frokostreisen

Ida Berg Hauge fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) har reist Norge rundt på frokostbesøk. Alle besøk og frokostvaner er dokumentert, og sammen med en landsomfattende undersøkelse, har vi utarbeidet Handlingsplan for den norske frokost som består av følgende artikler/tema: 1) Stå opp for den norske frokosten 2) Forskning og frokost 3) Frokost - en hjørnestein i forebyggingen av overvekt 4) Oppsummering fra frokostsatsningen til Melk.no 5)Hvordan bevarer vi den norske frokosten for fremtiden? 6) Oppsummering og funn fra frokostundersøkelsen.

Våre stopp på frokostreisen

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.