Hjem - Frokostreisen / Frokostreisen til Kristiansand 19. juni 2012
  • Frokostreisen til Kristiansand 19. juni 2012

    Frokost ved andedammen i Kristiansand Dyrepark. Foto: Serge Maiquez 

Frokostreisen til Kristiansand 19. juni 2012

Helene Axelsen er biolog og jobber i Dyreparken i Kristiansand. Her hjelper hun blant annet veterinærene med alt som må følges opp i forhold til alle dyrene.  Hva er da mer naturlig enn å spise frokost sammen med henne ved andedammen i parken?

PUBLISERT: 22.06.2012

Vertskap for frokost
Helene inviterer til en enkel frokost i Dyreparken. Hun har tidligere også vært dyrepasser og kjenner dyrene godt. Det er tydelig at hun trives sammen med dem. Hun starter tidlig på jobb hver morgen og frokosten blir som oftest inntatt hjemme en gang mellom 6 og halv 7. 

På menyen
Vi spiser weetabix med melk og de første norske jordbærene for sesongen sammen med endene og andre fugler ved andedammen.

Helene har alltid spist frokost, og tidligere var frokost det den tradisjonelle brødskiven. Etter å ha bodd en periode i Australia lærte hun å spise weetabix, så nå starter hver morgen med to weetabix med ekstra lett melk, og gjerne med litt nøtter og bær på.  I henhold til frokostkalkulatoren til melk.no inntar hun litt lite frokost, men dette er først og fremst fordi hun ikke orker så mye mat så tidlig på dagen. Hun tar igjen ved å spise varm lunsj i restauranten i Dyreparken, og dette blir egentlig hovedmåltidet hennes. I helgene blir det derimot tid til egg og varme rundstykker samt mye godt pålegg.

Hvorfor valgte vi Aust-Agder?

I Aust-Agder står middagen sterkt. Det er langt flere her som mener at middag er dagens viktigste måltid enn frokosten. Vi fant frem til en frokostvert som mener at det er viktig med gode vaner selv om man starter tidlig. Hun gleder seg alltid til frokost og synes det er meget viktig måltid.

I Dyreparken i Kristiansand er det mellom 6060 og 700 dyr, og 140 forskjellige dyrearter. Det er 60 helåransatte og 60 som jobber deltid, i tillegg til over 1000 ansatte i høysesongen. Etter frokosten fikk vi en omvisning i parken der vi fikk se dyreelskeren i arbeid. Mange av dyrene har navn og hun snakket til alle dyrene vi møtte. Et fysisk møte med kvelerslangen på bakrommet var en spennende opplevelse for oss som var på frokostbesøk.

Fokuset for Helene og mange andre av de ansatte er bruken av palmeolje i blant annet mat. Konsekvensen av denne bruken er at regnskog i Sør-Øst Asia blir hugget ned og dyrene dør. Blant annet har det gått hardt utover orangutangene. Derfor må leverandørene til Dyreparken forplikte seg til å kutte palmeolje ut i produktene sine. De ansatte holder også foredrag hvor de kommer innom dette temaet.  

Hva bør vi bevare
For Helene er det viktig med gode vaner, og frokost er en god vane for henne. Selv om man må tidlig opp er det mulighet for å få i seg noe til frokost, det behøver ikke å ta lang tid. Hvis man ikke er vandt til frokost vil man fort merke at frokost blir en god vane som man gleder seg til når man står opp om morgenen.

- Da jeg bodde i Australia var maten veldig bra, bortsett fra at jeg savnet de grove kornproduktene. Løsningen ble weetabix med melk, en sunn og rask frokos.

Helene Axelsen, biolog i Dyreparken i Kristiansand

blog comments powered by Disqus

Rapporten fra Frokostreisen

Ida Berg Hauge fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) har reist Norge rundt på frokostbesøk. Alle besøk og frokostvaner er dokumentert, og sammen med en landsomfattende undersøkelse, har vi utarbeidet Handlingsplan for den norske frokost som består av følgende artikler/tema: 1) Stå opp for den norske frokosten 2) Forskning og frokost 3) Frokost - en hjørnestein i forebyggingen av overvekt 4) Oppsummering fra frokostsatsningen til Melk.no 5)Hvordan bevarer vi den norske frokosten for fremtiden? 6) Oppsummering og funn fra frokostundersøkelsen.

Våre stopp på frokostreisen

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.