Hjem - Frokostreisen / Frokostreisen til Levanger 23.mai. 2012
  • Frokostreisen til Levanger 23.mai. 2012

    Tradisjonell, solid norsk frokost på Markabygda Montesorriskole. Foto: Tor Johnny Friberg 

Frokostreisen til Levanger 23.mai. 2012

Markabygda Montessoriskole i Levanger har servert barna frokost hver dag i mange år.

PUBLISERT: 04.06.2012

 

Vertskap for frokost
Rektor Marius Brenne og lærer Sigrid Hojem ønsker oss velkommen til frokostbordet ved Markabygda skole. Også vaktmester Vidar Sørmo er tidlig oppe og forbereder frokosten. På skolen går 53 elever fra 1. til 7. trinn og hver dag møter de aller fleste av dem opp til frokostserveringen mellom kl. 07.30 og 08.30.

På menyen
Den tidligere rektorleiligheten er bygget om til kjøkken og spiserom. Hver morgen serveres en tradisjonell, norsk frokost med brød, skinke, salami, ost, hardkokte egg, syltetøy og melk. Frukt og grønt er også på plass. Av og til får barna kakao, særlig om vinteren, og vaflene kommer også på bordet en gang iblant.

Hvorfor valgte vi Levanger?

Det er et prosjekt på gang i Nord-Trøndelag der Helsedirektoratet ønsker å teste ut ulike typer matserveringer i skolen. Markabygda skole har lenge hatt dette tilbudet til elevene. Rektor har ofte snakket om hvor viktig dette måltidet oppleves å være for barnas ve og vel på skolen. Lærerne opplever mange positive ting med frokosten: barna får roet seg ned før skoledagen starter, og den sosiale praten på morgenen mener de også har en positiv effekt. I tillegg er barna langt mer opplagte. - Barn som ikke spiser frokost henger med hodet allerede ved ti-tiden, forteller rektor. På skolen spiser så å si alle frokost, og de som har spist hjemme har med lapp om det. Å servere frokost er også enklere å administrere enn eventuelt andre skolemåltider. Vaktmester Vidar har ansvar for innkjøp og et par, tre av lærerne bytter på å komme tidlig for å lage ferdig frokosten.

Hva bør vi bevare
Både skolens rektor, lærere, foreldre og elever er meget fornøyde med ordningen. I og med at dette er en privat skole betaler foreldre skolepenger, og av disse går kr 100 til matpenger per måned. Når de har mat tilgjengelig på skolen, er det også lett å servere mat til barn som har glemt matpakke, eller om noen blir ekstra sultne i løpet av dagen. Barna selv er veldig fornøyd med ordningen. – Det er ofte jeg ikke orker mat når jeg står opp om morgenen, men innen jeg har kommet meg på skolen så er kroppen i gang og jeg har lyst på frokost, forteller Åse Marie Borheim (13 år). Flere av dem forteller at de blir daffe hvis de ikke spiser frokost. I disse dager der man diskuterer mye rundt kaldt og varmt skolemåltid kan det være en tanke å se mer på frokostserveringen på skolen. Kan det tilrettelegges for at barna får et sted å spise frokosten sin før skolestarten begynner?

 

- Frokosten er ikke bare «foring». Vi får mange betroelser og flere sitter på fanget før skolestarten begynner..

Solveig Hojem, lærer

blog comments powered by Disqus

Rapporten fra Frokostreisen

Ida Berg Hauge fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) har reist Norge rundt på frokostbesøk. Alle besøk og frokostvaner er dokumentert, og sammen med en landsomfattende undersøkelse, har vi utarbeidet Handlingsplan for den norske frokost som består av følgende artikler/tema: 1) Stå opp for den norske frokosten 2) Forskning og frokost 3) Frokost - en hjørnestein i forebyggingen av overvekt 4) Oppsummering fra frokostsatsningen til Melk.no 5)Hvordan bevarer vi den norske frokosten for fremtiden? 6) Oppsummering og funn fra frokostundersøkelsen.

Våre stopp på frokostreisen

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.