Hjem - Frokostreisen / Frokostreisen til Lillehammer 15. juni 2012
  • Frokostreisen til Lillehammer 15. juni 2012

    Frokost med fylkesordfører Gro Lundby. Foto: Daniel Nordby 

Frokostreisen til Lillehammer 15. juni 2012

Fylkesordføreren i Oppland får tre stjerner for frokosten sin hos frokostkalkulatoren til  Melk.no. Hun synes det er lettere å spise sunt enn noen gang før.

PUBLISERT: 20.06.2012


Vertskap for frokost
Gro Lundby, fylkesordfører i Oppland, inviterer Melk.no til frokost på kontoret sitt i Lillehammer med flott utsikt over Mjøsa og bygdelandskapet rundt.

På menyen
Til frokost serveres det fylkesordføreren vanligvis pleier å spise: Grove rundstykker, knekkebrød, ulikt pålegg, yoghurt, vann, melk, vannmelon og kaffe. Hun spiser ikke alt dette hver dag, men dette er utvalget som hun varierer mellom i løpet av en vanlig uke.  

Hvorfor valgte vi Oppland?

Oppland er det fylket der aller flest spiser frokost hver dag. Hele 84 % av befolkningen spiser daglig frokost. Da er det hyggelig å komme til en travel karrierekvinne som prioriterer å spise frokost hver dag, selv om dagen er fullt opp med møter og andre gjøremål. Gro bor på hypel i Lillehammer i ukedagene og drar hjem til Valdres i helgen. Hun er glad for at det har kommet så mange nye typer produkter og forpakninger også for dem som bor alene. Alle småpakningene har gjort det lettere for flere å spise sunt, mener hun.

Årsaken til den høye frokostspisingen i Oppland tror hun kan komme av at landbruket står sterkt her. Folk bor i alle bygder og fortsatt er det ikke uvanlig at flere generasjoner bor sammen.

For Gro er frokosten er viktig for å tømme hjernen. Da får hun roet litt ned før dagen starter og rushet begynner. Det er fast takst med avislesning til frokost slik at hun her a jour når det gjelder nyhetene før dagen er ordentlig i gang.

Hva bør vi bevare
Det er viktig å få synliggjort hvor lettvint frokost egentlig kan være. Det krever ikke store forberedelser for å få til en sunn frokost. Som mange politikere er hun opptatt av mattilbudet på skolen. Vi diskuterte en del rundt skoleløsninger og hun så verdien i at skolen kan tilrettelegge bedre for frokostspising. Det skal ikke så mye til: Litt kornblanding og melk, eller en skive som man tar med hjemmefra så får man en fin start på dagen.

Støtteordninger til de som ikke har råd til å kjøpe mat på skolen var hun mer skeptisk til. Det kan føre til mer synlighet av sosial status, noe som ikke er ønskelig i Norge fra politikerhold. 

 

Sitat:

- Når jeg spiser frokost får jeg roet meg ned før rushet starter

Fylkesordfører i Oppland; Gro Lundby

blog comments powered by Disqus

Rapporten fra Frokostreisen

Ida Berg Hauge fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) har reist Norge rundt på frokostbesøk. Alle besøk og frokostvaner er dokumentert, og sammen med en landsomfattende undersøkelse, har vi utarbeidet Handlingsplan for den norske frokost som består av følgende artikler/tema: 1) Stå opp for den norske frokosten 2) Forskning og frokost 3) Frokost - en hjørnestein i forebyggingen av overvekt 4) Oppsummering fra frokostsatsningen til Melk.no 5)Hvordan bevarer vi den norske frokosten for fremtiden? 6) Oppsummering og funn fra frokostundersøkelsen.

Våre stopp på frokostreisen

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.