Hjem - Frokostreisen / Frokostreisen til Oslo, 14. mai 2012
  • Frokostreisen til Oslo, 14. mai 2012

    Sunn frokost inntas på Rådhuset. Foto: Serge Maiquez 

Frokostreisen til Oslo, 14. mai 2012

Mazyar Keshvari representerer FrP i Bystyret i Oslo og er for tiden hektisk opptatt med alle oppdragene som følger med å være formann i 17. mai-komiteen. Han kommer egentlig fra Iran og hadde gode frokostvaner med seg derfra.

PUBLISERT: 21.05.2012

 

Vertskap for frokost
Mazyar spiser en typisk norsk frokost. I en hektisk politikerhverdag inntas frokosten på Rådhuset hver morgen, og vi ble invitert på kontoret hans midt i en hektisk 17-mai- uke.

Også i Iran er det vanlig med frokost, men de mangler de grove kornproduktene. Det typiske er å kjøpe ferskt brød rett fra bakeriet som inntas med syltetøy og gjerne fetaost. Te er i Iran som kaffe i Norge – alle drikker det. Iransk te er søt og gjerne tilsatt ulike smaker, som for eksempel kardemomme.   

På menyen
Til daglig spiser Mazyar grovbrød med skinke eller kalkun/kyllingpålegg, tomat/agurk eller paprika og av og til også makrell i tomat, egg og yoghurt. Skummet melk er god drikke til og han har skiftet ut te med en god kopp kaffe.

Hvorfor valgte vi Oslo?

Det er snart 17-mai, og ingenting er som 17-mai-toget opp Karl Johan. Da var det naturlig å velge ukens viktigste person – nemlig lederen i 17.mai-komiteen. At han i tillegg har mattradisjoner fra andre land, gjør det spennende å komme på besøk. I forhold til de norske frokostvanene er han veldig positiv, men ønsker seg gjerne produktutvikling innen yoghurt. Han savner den syrlige naturellyoghurten som iranerne ofte dypper brødet sitt i.

På selve 17.mai starter han med frokost kl. 06.15. Deretter går turen til Vår Frelsers gravlund der det er kransenedleggelse på gravene til Bjørnstjerne Bjørnson og Rikard Nordraak. Så følger ny frokost på Rådhuset i Munch-rommet, etterfulgt av barnetog, lunsj i Rådhuset og festkonsert.

Hva bør vi bevare
Politikeren Keshvari er levende opptatt av helsepolitikk og har også sittet i helsekomiteen i Bystyret. Han mener det er viktig ikke å være for moraliserende når man snakker om helse til folk. Det er mye motstridende informasjon og vanskelig å vite hva man kan stole på.  Han mener at maten er for dyr i Norge, og at momsen bør reduseres på sunne matvarer.  Prisene går utover de som har trange budsjetter.

Han er også opptatt av variasjon i matdisken. Med lavere tollbarrierer vil det bli større variasjon og folk vil lære nye smaker.

I forhold til helseutfordringene som ligger i de sosiale forskjellene i samfunnet mener Mazyar at kvinnene er nøkkelen til å få gjennomslag for godt helsearbeid. Det er fortsatt de som bestemmer hva som skal stå på frokostbordet og derfor er det viktig først og fremst å øke kunnskapen om helseeffekter av frokosten og andre måltider blant disse.

For å nå ut til folk er det viktig ikke å bli for moraliserende når man snakker om kosthold og ernæring. Det er folk blitt grundig lei av

FrP-politiker Mazyar Keshvari

blog comments powered by Disqus

Rapporten fra Frokostreisen

Ida Berg Hauge fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) har reist Norge rundt på frokostbesøk. Alle besøk og frokostvaner er dokumentert, og sammen med en landsomfattende undersøkelse, har vi utarbeidet Handlingsplan for den norske frokost som består av følgende artikler/tema: 1) Stå opp for den norske frokosten 2) Forskning og frokost 3) Frokost - en hjørnestein i forebyggingen av overvekt 4) Oppsummering fra frokostsatsningen til Melk.no 5)Hvordan bevarer vi den norske frokosten for fremtiden? 6) Oppsummering og funn fra frokostundersøkelsen.

Våre stopp på frokostreisen

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.