Hjem - Frokostreisen / Frokostreisen til Råde, Østfold 3.juli. 2012
  • Frokostreisen til Råde, Østfold 3.juli. 2012

    Campingfrokost med Camilla Pettersen. Foto: Lasse Eriksson 

Frokostreisen til Råde, Østfold 3.juli. 2012

Feriefrokost på campingen foregår ute i det fri. Her finner Camilla Pettersen roen og får skikkelig feriefølelse.

PUBLISERT: 06.07.2012

 

Vertskap for frokost
Camilla Pettersen inviterer til frokost ved nyinnkjøpt campingvogn på Kjærringholmen ved Råde i Østfold. Til daglig er hun assistent på et psykiatrisk bosenter, og turnusordningen gjør at hun får noen dager fri innimellom som ofte tilbringes i nyinnkjøpt campingvogn. - Campinglivet er langt bedre enn forventet, sier Camilla. Jeg som vanligvis er utrolig sosial og rastløst får ro i sjelen og synes det er deilig med spaserturer med hunden Denise eller en god bok i sofaen. Her er det bare hyggelige ting å gjøre, fortsetter hun

På menyen
Sammen med tantebarn spiser vi frokost i det fri med brød, ost, skinke, egg og kaviar. Camilla er helt avhengig av kaffe med mye melk i som en del av de faste frokostrutinene. Dette er første frokost ute etter at Camilla fikk seg campingvogn i mai, og hun regner med mange flere i løpet av sommeren.

Hvorfor valgte vi Østfold?

Østfold er det fylket i Norge der de bruker lengst tid på frokosten i helgene og feriene. Derfor passet det godt å komme på besøk på en av de mange campingplassene i fylket. Når ferien setter inn blir frokosten et viktig måltid for å skape ro og feriefølelse. Camilla Pettersen spiser frokosten hver dag, bortsett fra de nettene hun jobber nattevakt.  Da er det litt vanskeligere å få til en skikkelig frokost.  

Hva bør vi bevare
Den norske frokosten er verdt å bevare. Frokost i utlandet er en «grusom opplevelse» i henhold til Camilla. Loff med sukkerkulør gir ikke samme frokostfølelse som det norske grovbrødet. – Alle burde ta seg tid til frokost. Det er bare å legge seg litt før for å klare å stå opp litt tidligere, fortsetter Camilla. Selv kunne hun godt tenke seg å sove så lenge som mulig, men prioriterer en frokost som en god start på dagen.  På arbeidsplassen ser hun verdien av en frokost. Mange av beboerne i bosenteret sliter med kostholdet og velger gjerne billige løsninger.  Også kommunens økonomi er dårlig, og Camilla hadde gjerne sett at det var mulig å tilby beboere en ernæringsriktig frokost som de kunne betale en symbolsk sum for. - Det hadde både hjulpet helsemessig og ikke minst sosialt, hevder hun. Felles samlinger og måltider er god terapi.

- Alle burde ta seg tid til frokost. Det er bare å legge seg litt før for å klare å stå opp litt tidligere

Frokostvert Camilla Pettersen.

blog comments powered by Disqus

Rapporten fra Frokostreisen

Ida Berg Hauge fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) har reist Norge rundt på frokostbesøk. Alle besøk og frokostvaner er dokumentert, og sammen med en landsomfattende undersøkelse, har vi utarbeidet Handlingsplan for den norske frokost som består av følgende artikler/tema: 1) Stå opp for den norske frokosten 2) Forskning og frokost 3) Frokost - en hjørnestein i forebyggingen av overvekt 4) Oppsummering fra frokostsatsningen til Melk.no 5)Hvordan bevarer vi den norske frokosten for fremtiden? 6) Oppsummering og funn fra frokostundersøkelsen.

Våre stopp på frokostreisen

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.