Hjem - Frokostreisen / Frokostreisen til Røros 14.desember 2011
  • Frokostreisen til Røros 14.desember 2011

    Bursdagsfrokost og god stemning hos familien Nordbrekken. Foto: Serge Maiquez 

Frokostreisen til Røros 14.desember 2011

Datoen er 14. desember og barn og voksne i huset koser seg med hjemmebakt brød, melk og pålegg under en familiefrokost før de skal ta fatt på dagen. For mor, Anita Nordbrekken er det en spesielt hyggelig dag. Hun fyller 30 år og får i tillegg Ida Berg Hauge fra Melk.no på frokostbesøk.

PUBLISERT: 21.12.2011

Vertskap for frokost

Anita Nordbrekken, bror Geir og barna Emil (1 ½ år) og Henning (3 år) er vertskap denne desembermorgenen på Røros. Far har allerede dratt på jobb.  Både i og utenfor huset får man den store julestemning med julepålegg på bordet, nisser på loftet og hvit sne på tunet

På menyen

Det er ikke vanlig at familien har tid til å spise frokost sammen, de minste spiser som oftest i barnehagen, far spiser på jobb og mor tar seg en frokost ved kjøkkenbenken.
– Det er kanskje morsommere å spise i barnehagen der man sitter sammen med andre barn, men vi har jo helgene der vi gjerne setter oss ned for å spise sammen, sier Anita. Da det er bursdagsfeiring i huset serveres det denne dagen hjemmebakt brød, pålegg og julepålegg som skinke, rødbetesalat og i tillegg ost og melk i glasset.

På www.melk.no kan alle teste og næringsberegne sin frokost. http://www.melk.no/frokostkalkulator/.

Det hadde også Anita gjort i likhet med alle dem som får Ida på besøk.
-Anita spiser en godt sammensatt frokost, men det blir nok litt lite. Det har hun til felles med mange av dem som har vært inne og tatt testen, sier Ida..

Hvorfor valgte vi familien Nordbrekken på Røros?

Ingenting kan man få mer julestemning av enn å spise en frokost i adventstiden på Røros. Når vi i tillegg kan være med på Anitas bursdagsfeiring, var valget lett.

Hva bør vi bevare?

Det er viktig å beholde det sosiale rundt en familiefrokost i perioder. Om man ikke har tid hver dag så er det fint å kunne prioritere dette i helgene. Frokosten gir en god anledning til å kunne snakke litt sammen før dagen begynner. Resten av dagen er ofte travel og frokosten kan bli ett av få samlingspunkt gjennom dagen. Dette er egentlig det eneste måltid der man kan styre tiden selv – ved å stå opp litt før kan alle rekke en god start på dagen.

Det er kanskje morsommere å spise i barnehagen der man sitter sammen med andre barn, men vi har jo helgene der vi gjerne setter oss ned for å spise sammen

Anita Nordbrekken, Røros

blog comments powered by Disqus

Rapporten fra Frokostreisen

Ida Berg Hauge fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) har reist Norge rundt på frokostbesøk. Alle besøk og frokostvaner er dokumentert, og sammen med en landsomfattende undersøkelse, har vi utarbeidet Handlingsplan for den norske frokost som består av følgende artikler/tema: 1) Stå opp for den norske frokosten 2) Forskning og frokost 3) Frokost - en hjørnestein i forebyggingen av overvekt 4) Oppsummering fra frokostsatsningen til Melk.no 5)Hvordan bevarer vi den norske frokosten for fremtiden? 6) Oppsummering og funn fra frokostundersøkelsen.

Våre stopp på frokostreisen

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.