Hjem - Frokostreisen / Frokostreisen til Stavanger 20.april 2012
  • Frokostreisen til Stavanger 20.april 2012

    Barns frokostvaner står i fokus i Stavanger. Fotograf: Kjetil Grøtta 

Frokostreisen til Stavanger 20.april 2012

I Stavanger er det barns frokostvaner som står i fokus. Barna i Rogaland er flinkest i landet til å spise frokost og Melk.no drar til Rognebærhagen barnehage på Madla for å spise frokost sammen med barna der.

PUBLISERT: 02.05.2012

Vertskap for frokost

Elisabeth Lie, bestyrer i Rognebærhagen barnehage, ønsker oss velkommen til den daglige frokosten med alle barna som går i barnehagen. Her spiser barn og voksne frokost sammen hver dag som en god start på dagen. Kjøkkenassistent Åse Tjentland har fast plass på kjøkkenet og lager frokost til 70 barn og voksne daglig.   

På menyen

Det er en typisk norsk frokost som står på menyen. Grovbrød, melk, vann og variert pålegg som leverpostei, egg, brunost, pølse og grønnsaker. Barnehagen har fast meny på faste dager: Mandag er det havregrøt, onsdag korn og melk og de andre dagene brød og pålegg. De er bevisste på variasjon gjennom uken og fiskepålegg er ofte et alternativ.  I tillegg serveres det varm lunsj hver dag samt et fruktmåltid. Kjøkkenassistenten har god erfaring med å la barna smake på nye ting over lengre tid.

 

– Et barn må ofte smake på noe nytt ti ganger før de begynner å like det. På den måten blir måltidene i barnehagen en opplæring i nye smaker for barna, forteller Åse Tjentland.

Hvorfor valgte vi Stavanger?

Våre undersøkelser viser at 96 % av alle barn i Rogaland spiser frokost daglig. Forskning viser at frokosten har stor betydning for barnas konsentrasjonsevne. Da vi fant en barnehage som hadde så gode frokostvaner som Rognebærhagen har, var valget lett.  Stavanger er jo også en rikholdig matregion som setter lokalmat på menyen både titt og ofte, så et besøk dit er alltid hyggelig.

Hva bør vi bevare?

Det er viktig å bevare frokost som en god start på dagen for spesielt barn, men også for voksne. Både lærere og andre som jobber med barn hver dag får en bedre hverdag hvis barna har mat i magen før alle dagens gjøremål. Kombinasjonen av melk og brød samt sunt pålegg gir en unik start på dagen som sikrer inntak av en rekke viktige næringsstoffer. Melk og grove kornprodukter utfyller hverandre ernæringsmessig da melk har mye av det som korn har lite av og omvendt, og er en super kombinasjon på frokostbordet. I barnehagen så vi at barna spiste både 4 og 5 halve skiver med stor appetitt.

 

-Foreldrene setter stor pris på ordningen selv om det koster litt ekstra. Vi opplever også at felles frokost er et pedagogisk middel der barna kan snakke sammen på tvers av avdelinger og lære litt bordskikk, forteller Elisabeth Lie.  Det sosiale aspektet med frokosten er også viktig. Vi ser at overgangen fra småbarnsavdelingen til avdelingen med større barn blir mye enklere når de kjenner barn og voksne godt. 

Et barn må ofte smake på noe nytt ti ganger før de begynner å like det. På den måten blir måltidene i barnehagen en opplæring i nye smaker for barna.

Åse Tjentland, Rognebærhagen barnehage

blog comments powered by Disqus

Rapporten fra Frokostreisen

Ida Berg Hauge fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) har reist Norge rundt på frokostbesøk. Alle besøk og frokostvaner er dokumentert, og sammen med en landsomfattende undersøkelse, har vi utarbeidet Handlingsplan for den norske frokost som består av følgende artikler/tema: 1) Stå opp for den norske frokosten 2) Forskning og frokost 3) Frokost - en hjørnestein i forebyggingen av overvekt 4) Oppsummering fra frokostsatsningen til Melk.no 5)Hvordan bevarer vi den norske frokosten for fremtiden? 6) Oppsummering og funn fra frokostundersøkelsen.

Våre stopp på frokostreisen

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.