Hjem - Helse og livsstil / Allergi og intoleranse / Barn og melkeallergi / Kostråd ved melkeallergi
  • Kostråd ved melkeallergi

    Melkeallergi må ikke forveksles med laktoseintoleranse, kostrådene er helt forskjellige. 

Kostråd ved melkeallergi

Allergi mot melkeprotein er en av de vanligste allergiformer hos barn, men også noen voksne kan ha denne allergien. Ved en melkeallergi er det viktig å unngå alle matvarer som inneholder melkeprotein.

Kaja Helland-Kigen

PUBLISERT: 13.07.2016 - SKREVET AV: Kaja Helland-Kigen - TITTEL: KLINISK ERNÆRINGSFYSIOLOG

Personer som er allergiske mot melk reagerer på ett eller flere av proteinene i kumelk. Selv etter koking vil de virke allergifremkallende. Proteinene i melk fra ulike dyrearter ligner hverandre, og derfor kan noen også reagere på for eksempel geitemelk. Les mer om melkeproteinallergi.

Les ingredienslisten ved melkeproteinallergi

For en med kumelkallergi er det viktig at kosten er helt uten melk. Det er forholdvis enkelt å unngå vanlig melk og melkeprodukter som helmelk, lettmelk, skummetmelk, yoghurt, fløteis, surmelk, fløte, rømme, ost og smør. Men husk at også og andre matvarer kan inneholde melkeproteiner: Pølser, kjøttkaker, kjøttpudding, kjøttpålegg og annen opplaget kjøttmat,  fiskekaker, fiskegrateng og annen opplaget fiskemat, brød, knekkebrød, margarin, grøt, sauser og supper fra poser og så videre. Les varedeklarasjonen på matvarer nøye, disse kan gi verdifulle opplysninger som hindrer et allergiutbrudd. Ord som melkeprotein, melkepulver, tørrmelk, kasein, kaseinat, myse, skummetmelkpulver, ost, ostepulver, rømme, fløte og crème fraiche innebærer at melkeproteiner er tilstede.

Alternativer til melk

Kalsium og jod er to næringsstoffer som finnes i melk og meieriprodukter, men få andre matvarer i kostholdet vårt. Derfor er det spesielt viktig å tenke på hvordan man kan få nok av disse næringsstoffene dersom man følger et kosthold uten melk og meieriprodukter. Dette kan være kalsiumberiket soyadrikk, brokkoli, sesamfrø eller grønne bladgrønnsaker. For de fleste er det likevel ofte nødvendig å bruke et kalsiumtilskudd.

Sørg for nok kalsium fra andre kilder

For barn med melkeallergi er det vanlig å anbefale melkeerstatning frem til 3 års alder, og de kan få melkeerstatning på blå resept fram til de er fylt 10 år. Større barn og voksne kan kompensere ved å spise mer av andre matvarer som inneholder kalsium, som grønne grønnsaker, brokkoli, tofu og mandler. Det finnes også plantedrikker og produkter av disse som kan brukes av dem med melkeallergi, som havredrikk, soyadrikk og risdrikk. Vær oppmerksom på at risdrikk ikke anbefales til små barn. For de fleste er det likevel ofte nødvendig å bruke et kalsiumtilskudd.

Hva med geitemelk ved melkeallergi?

Noen hevder at geitemelk tolereres bedre og gir mindre allergiske symptomer enn kumelk. Men proteinene i melk fra ulike dyrearter ligner hverandre, og derfor anbefales det at de med melkeallergi ikke drikker geitemelk eller melk fra andre dyrearter. Ved inntak av geitemelk kan en melkeallergiker få det som kalles en kryssreaksjon. Fordi kumelk og geitemelk har ganske like proteiner vil inntak av geitemelk kunne gi de samme symptomene som kumelk hos en med melkeallergi. Les mer om geitemelk og allergi.

Faktaboks

Mat- og drikkevarer som inneholder følgende har melkeprotein i seg, og må ikke brukes av en med melkeproteinallergi:

Crème fraîche, fløte, fløteis, kasein, kaseinat, kjernemelkspulver, laktalbumin, margarin, melk, melkeprotein, melkepulver, melketørrstoff, myse, mysepulver, ost, ostepulver, rømme, skummetmelkpulver, smør, strøkavring, tørrmelk, kesam, yoghurt, yoghurtpulver.

Kildeinformasjon

  • Drevon, C.A, Blomhoff, R. & Bjørneboe, G-E. A. (2007). Mat og medisin
blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.