Hjem - Skolefrokost / Frokost og matpakker / Matpakketips - Hvordan gjøre matpakken spennende
  • Matpakketips - Hvordan gjøre matpakken spennende

    Frukt og grønt gjør matpakken mer fristende! 

Matpakketips - Hvordan gjøre matpakken spennende

Hva skal du ha i matpakken? Matpakken trenger ikke være ”to med servelat” hver dag.  Den tradisjonelle matpakken kan varieres på mange måter. Under finner du tips og råd til hvordan du kan variere – uten at det tar alt for lang tid.

Guro Waage

PUBLISERT: 15.04.2016 - SKREVET AV: Guro Waage - TITTEL: ERNÆRINGSRÅDGIVER

*Skjær brødet i staver og legg cherrytomater, ostekubber, kjøttboller eller skinketerninger ved i matboksen. Dette er en fin variant av den tradisjonelle brødskiven.

*Skrell grønnsaker og del dem i mindre biter eller staver. Putt dem i en plastboks. Paprika, kålrot, blomkål, gulrot og agurk holder seg best. Prøv også sukkererter. Lag en deilig dipp (som du putter i en liten plastboks) til å dyppe grønnsakene i. 


* Bytt ut brødet med grove rundstykker eller scones, grove muffinsgrove vafler, pitabrød, polarbrød, grove wraps eller lomper.

* Rull kalde, grove pannekaker, lomper eller tortillas sammen med for eksempel salat, skinke og ost. Kremost og røkelaks smaker også godt.

* Ha grove pastaskruer og skinke eller pølseterninger sammen med paprika og mais i en boks.

* Kyllinglår eller kyllingnuggets smaker alltid godt. 


* Tre kjøttboller eller pølsebiter på små trespyd sammen med plommetomater, noen ostebiter og en eplebit. 


* Rester av fiskekaker, pølser, pasta, egg og grønnsaker er supert å bruke som fyll til wraps, pitabrød eller i en salat.

* En matpakkeomelett kan inneholde nesten hva som helst, og kan ha et innslag av restemat. Det er det fint om den alltid inneholder litt ost - det gjør at konsistensen er bedre når den er kald. Et magert alternativ er å tilsette cottage cheese, det gjør den saftig og god. Noen farger - fra urter og/eller grønnsaker gjør den ekstra spennende. Omelett kan godt lages dagen i forveien.  

*Lag Quesedillas. To tacolomper stekt i 30 sekunder på hver side i panna, med ost og fyll. Prøv parmesan og salami for små eller brie og mangochutney for store. Kan gjerne spises sammen med litt grønn salat.

* Pakk inn knekkebrød i matpapir, da holder det seg sprøere enn i plast- eller metallboks.

* Send med kornblanding i en boks med lokk. Ha skolemelken over. Husk å legge ved en skje.

* Sender du med kornblanding, kan du også sende med favorittyoghurten som kan blandes med kornet.

* Hell smoothie i vannflaska. Miks for eksempel frosne blåbær, biola og banan. 

* Lag kjøleskapsgrøt. Hell havregryn eller chiafrø i et glass med lokk. Rør inn melk, yoghurt eller syrnet melk. Her kan du gjerne bruke en blanding også. Ønsker du litt ekstra sødme kan du tilsette en ts honning. Sett på lokket og la grøten stå i kjøleskapet over natten. Om morgenen topper du grøten med nøtter, frø og masse deilig frukt og bær.

* Bland din egen yoghurt. Del opp frukt eller bær og bland sammen med yoghurt naturell eller cottage cheese. Du kan også bruke syltetøy, velg gjerne med lite tilsatt sukker. Topp med frø eller nøtter. Varier med ulike frukt og bær fra gang til gang.

* Varm suppe på termos og litt brød smaker godt både inne og ute på tur.

* Skjær opp forskjellig frukt. Tre biter som perler på en snor ved å stikke en nål og tråd igjennom. Husk å fjerne nålen! Fruktsalat er også en god alternativ i matpakken. Ha gjerne i granateplefrø. Det er supermat som de fleste barn liker.

* Send med en banan, brødskive uten pålegg og en plastkniv. Nesten selvlaget matpakke.

* Her er noen tips for mat du kan legge i matpakken som ikke behøver å bli kuttet opp:

- Nøtter.

- Blåbær

- Sukkererter

- Hardkokt egg

- Fiskekake

* Det aller meste av middagsrester fungerer like godt som lunsj dagen etter, for både små og store. 
 

Denne plakaten kan bestilles på www.melk.no

Denne plakaten kan bestilles på www.melk.no

Faktaboks

* Kald pizza smaker også godt i barnehagen eller på skolen.
* Små lapper med koselige beskjeder, et sitat eller en hilsen på, er en hyggelig overraskelse til barna.
* En ekstra godbit, dersom barna har en viktig prøve eller tentamen skader ikke
* Små fargerike servietter gjør også matpakken mer fristende!
* Har du liten tid om morgenen så lag matpakken kvelden i forveien og legg den i kjøleskapet.

Faktaboks

* Kald pizza smaker også godt i barnehagen eller på skolen.
* Små lapper med koselige beskjeder, et sitat eller en hilsen på, er en hyggelig overraskelse til barna.
* En ekstra godbit, dersom barna har en viktig prøve eller tentamen skader ikke
* Små fargerike servietter gjør også matpakken mer fristende!
* Har du liten tid om morgenen så lag matpakken kvelden i forveien og legg den i kjøleskapet.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.