Hjem - Skolefrokost / Frokost og matpakker / Tips til sunne og gode matpakker
  • Tips til sunne og gode matpakker

    Her får du mange gode matpakkeoppskrifter 

Tips til sunne og gode matpakker

En matpakke kan man gjøre både spennende, god og næringsrik uten at det trenger å være vanskelig eller mye jobb. Vi gir deg tips og inspirasjon til sunne og næringsrike matpakker.

Marianne Hayes Antonsen

PUBLISERT: 16.08.2016 - SKREVET AV: Marianne Hayes Antonsen - TITTEL: MATFAGLIG KONSULENT
LEDER FORBRUKERTEAM

En matpakke kan man gjøre både spennende, god og næringsrik uten at det trenger å være vanskelig eller mye jobb. Enkelte barn kan være kresne og det kan være vanskelig å vite hva man skal legge i matboksen som kan friste ved lunsjtider. Sørg alltid for å ha flere påleggssorter som ost og kjøtt- og fiskepålegg i kjøleskapet i tillegg til rikelig med frukt og grønnsaker. Dersom man har dårlig tid på morgenen kan man godt lage matpakken dagen før og legge den i kjøleskapet.

En annerledes matpakke
Matpakken trenger ikke alltid være brødskiver med pålegg. Det er mye annet spennede og godt man kan ha med seg, og her er det bare fantasien som setter en stopper. Prøv for eksempel:

  • Yoghurt med havregryn/kornblanding
  • Pizza fra dagen før, gjerne laget med grovt mel
  • Pastasalat med f.eks issalat, pastaskruer, mais, skinkestrimler, tomater og osteterninger
  • Grove pannekaker med ost og skinke
  • Kornblanding med skolemelken. Ha med en liten boks og en skje

Bestill vår brosjyre "GOD MORGEN!" som inneholder mange matpakketipsl



Fristende matpakketips:

Skolemelk og frokostblanding

Ta med en boks med frokostblanding på skolen og hell over skolemelken, et beger yoghurt eller skyr. Dette kan er en god og mettende matpakke og en variasjon til brødskiven. Husk å kjøpe frokostblanding som er nøkkelhulsmerket.

Ferske Scones i matpakken

Lag ferske scones om morgenen eller kvelden i forveien.
Lag en liten salat ved siden av eller legg ved noe godt pålegg.

Forbered bakingen kvelden i forveien med å veie opp alle de tørre ingrediensene, da er det bare å tilsette væsken om morgenen og sette de på en stekeplate og i løpet av 20 minutter har du nysteket scones.

Pizzasnurrer

Send med dypfryste pizzasnurrer i matpakken. Innen storefri er de tinte og smaker nesten som ferske.

Grove vafler

Grov vaffel passer godt i matpakken. Pakk gjerne vafler og pålegg hver for deg så holder pålegget seg bedre.
Klikk på linken og se video av hvordan du lager smakfulle grove vafler.

Stekte vafler kan fryses. da er det bare å ta ut så mange du trenger om morgenen.
Vaffelrører holder seg også i flere dager i kjøleskapet en lufttettbeholder.

Grove Pannekaker

Pannekaker kan også være et ypperlig alternativ til brødskive i matpakken.
Fyll pannekakene med pålegg som ost og skinke, røkelaks og egg, ulike smøreoster eller middagsrester.
Pannekakerøren holder seg i flere dager i kjøleskapet i en lufttett beholder og kan også fryses.

Nøtteblanding i matboksen

Legg gjerne ved litt nøtteblanding i matboksen en gang i blant, dette gir en god variasjon til matpakken.

Grove rundstykker

Grove rundstykker med egg og kaviar smaker godt sammen med kald melk. Tips, ta med porsjonstuber med kaviar. Klikk på link og se hvordan du lager grove rundstykker

Runde blingser (polarbrød)

Varier med forskjellige brødvarianter i matboksen. Klikk på link og få oppskrift på flate rundstykker som ligner på "polarbrød)

 

Salat i matboksen

Salat kan man variere i det uendelig. Her har du noen forslag:

Rekesalat
Kyllingsalat

Tunfisksalat

Lag en god og mager dressing av kesam, skyr, yoghurt.
Se video av grunnoppskrift på dressing

Kjøttboller i matboksen

En morsom variant er å tre pålegg som kjøttboller, osteterninger og grønnsaker på et spyd eller en tråd.

Fullkornwraps

Fullkornwraps er et godt matpakkealternativ. Fyll for eksempel med ost, skinke og salat eller middagsrester.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.