Hjem - Helse og livsstil / Gravide og ammende / Derfor bør du drikke melk når du er gravid
  • Derfor bør du drikke melk når du er gravid

    Drikker du melk når du er gravid er det enklere å få næringsstoffene du og babyen trenger. 

Derfor bør du drikke melk når du er gravid

Som gravid trenger du mer av de fleste næringsstoffene, for å dekke både ditt eget behov og og sikre at barnet i magen får nok. Melk er en av få kilder til både jod og kalsium, som er spesielt viktig for gravide. I tillegg gir melken deg proteiner av høy kvalitet, B-vitaminer og fosfor.

Kaja Helland-Kigen

PUBLISERT: 06.10.2016 - SKREVET AV: Kaja Helland-Kigen - TITTEL: KLINISK ERNÆRINGSFYSIOLOG

Det er ikke bare folat du som gravid trenger mer av. Behovet for de aller fleste næringsstoffer er økt i svangerskapet, og det er viktig å sørge for at du får nok vitaminer og mineraler både for din egen og barnets del. Les mer om kostråd for gravide. Melk inneholder flere av næringsstoffene gravide har økt behov for, blant annet kalsium og jod, og som vi har få gode kilder til.

Hvor mye melk er passe for gravide?

Helsedirektoratet anbefaler at magre meieriprodukter er en del av hverdagskostholdet vårt. En ny forskningsrapport sier at gravide og ammende trenger 8 desiliter melk, syrnet melk og yoghurt om dagen for å sørge for at de får nok jod. Les mer om at syrnet melk med probiotiske bakterier til gravide kan forebygge atpoisk eksem hos små barn.

Jod er viktig for utviklingen til barnet i magen

Melk og meieriprodukter er den største kilden til jod for oss her i Norge, fordi saltet vårt ikke er tilsatt jod. Brunost inneholder mest jod av meieriproduktene, og er et godt påleggsvaøg for gravide. Melk, syrnet melk og yoghurt inneholder også mye jod. Også gulost og andre meieriprodukter inneholder jod, men ikke like mye.

Jod er nødvendig for at hjernen og nervesystemet til barnet i magen skal utvikle seg normalt. Ny forskning viser at halvparten av norske gravide får for lite jod. Alvorlig jodmangel ses heldigvis sjelden i Norge, men det kan i verste fall føre til hjerneskade hos barnet. De fleste norske gravide som ikke får nok jod, har mild til moderat jodmangel. Ny forskning viser imidlertid at selv mild og moderat jodmangel hos gravide kan knyttes til lavere kognitiv funksjon, forsinket utvikling (blant annet språkutvikling) og enkelte former for atferdsproblemer hos barnet. Les mer om urovekkende lavt jod til gravide.

Kalsium for skjelettet til barnet

Melk og meieriprodukter bidrar med rundt 70 % av kalsiuminntaket i Norge. Kalsium bidrar til å bygge er sterkt skjelett allerede fra barnet ligger i magen. Nok kalsium i løpet av svangerskapet vil gi barnet gode forutsetninger for å bygge et sterkt skjelett i barne- og ungdomsårene. Melk, syrnet melk, yoghurt og gulost er gode kalsiumkilder for gravide.

Melk inneholder lite kalorier og mye næringsstoffer

Ett glass ekstra lett melk (2 desiliter) inneholder bare 76 kalorier, og mange viktige næringsstoffer. Blant annet gir det en fjerdedel av dagsbehovet for kalsium og 13 % av behovet for jod. I tillegg gir det B-vitaminer og fosfor, og gode proteiner. Det vil si at melken inneholder proteiner (aminosyrer) kroppen ikke kan lage selv. Les mer om proteiner i melk. Innholdet av vitaminer og mineraler er like høyt, uavhengig av hvor mye fett melken inneholder. Du kan derfor trygt velge skummet og ekstra lett melk uten å få mindre av jod, kalsium og de andre næringsstoffene.

Faktaboks

8 desiliter melk, syrnet melk og yoghurt om dagen kan bidra til å sikre jodinntaket til gravide, sammen med hvit fisk noen ganger i uken og et ellers sunt og variert kosthold.

Her får du et eksempel på hvordan du kan få nok:

  • Et glass melk til frokost
  • En yoghurt til mellommåltid
  • En kopp kakao eller en kaffe latte i løpet av dagen
  • Brunost på et par knekkebrød/brødskiver i løpet av dagen
  • Et glass melk til kveldsmat
  • Spis gjerne lunsj- og middagsretter som inneholder mye melk, for eksempel grove pannekaker og grøt
blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.