Hjem - Helse og livsstil / Gravide og ammende / Hva bør jeg spise når jeg ammer?
  • Hva bør jeg spise når jeg ammer?

    Du bør spise litt ekstra mat hver dag når du ammer, fordi kroppen trenger mer energi. 

Hva bør jeg spise når jeg ammer?

Mange blir mer sultne når de ammer. Det er fordi kroppen trenger mer energi og vitaminer for å produsere næringsrik melk til babyen.

Kaja Helland-Kigen

PUBLISERT: 16.10.2015 - SKREVET AV: Kaja Helland-Kigen - TITTEL: KLINISK ERNÆRINGSFYSIOLOG

I Norge anbefales det å amme babyen hele det første leveåret, og helst fullamming de første seks månedene. Etter fire til seks måneder anbefales det at babyen gradvis introduseres for annen mat i tillegg til morsmelken, fordi morsmelken alene ikke lenger inneholder nok energi, vitaminer og mineraler. Amming har mange fordeler både for mor og barn. Morsmelken er ernæringsmessig sammensatt helt riktig for babyen, og den inneholder immunstoffer som beskytter den lille mot infeksjoner. I tillegg skapes en nærhet og kontakt mellom mor og barn når barnet ammes, og det er praktisk ved at maten alltid er tilgjengelig.

Du trenger flere kalorier når du ammer

Mange opplever at de blir mer sultne når de ammer. Når du ammer har du et høyere behov for både energi og mange næringsstoffer, fordi du skal få dekket dine behov samtidig som du skal produsere en næringsrik melk til babyen. Derfor vil du føle deg mer sulten og trenge mer mat. De som ammer har økt behov for blant annet fosfor, jod, kalsium, sink, vitamin C, vitamin A og B-vitaminer. Det generelle rådet for deg som ammer er å spise sunt og variert. To brødskiver med pålegg og to glass skummet melk gir de ekstra kaloriene du trenger når du ammer.

Hva skal jeg drikke når jeg ammer?

Barn drikker 6-9 dl morsmelk i døgnet. De fleste føler seg ekstra tørste når de ammer, og det er fordi væsken som går til morsmelken må erstattes. Vann er den beste tørstedrikken, og til måltidene kan du gjerne drikke melk eller juice. Ett glass juice om dagen kan regnes som en av fem frukt og grønnsaker det er anbefalt å spise hver dag.

Få nok kalsium når du ammer

Nå du ammer er behovet for kalsium økt. Ved fødsel har barnet rundt 30 gram kalsium i skjelettet sitt. De fleste knoklene er relativt myke, og det er mye brusk i skjelettet. Til sammenlikning har vi voksne 1000-1200 gram kalsium i skjelettet. Barnet trenger tilførsel av kalsium gjennom morsmelken og senere maten for å bygge et sterkt skjelett. Du trenger litt mer kalsium når du ammer for å ha nok til både deg selv og babyen. Vi får i Norge to tredjedeler av kalsiuminntaket fra melk og meieriprodukter, og spiser du tre porsjoner om dagen sikrer du kalsiuminntaket. Vitamin D fra tran eller fet fisk hjelper deg med å ta opp kalsium fra maten du spiser.

Maten du spiser påvirker smaken på morsmelken

Rådet om å spise variert gjelder også når du ammer. Maten du spiser vil kunne påvirke smaken på morsmelken, så ved å spise variert vil du kunne gi barnet flere forskjellige smaksopplevelser. For å forebygge allergi anbefales det også at du ikke holder deg unna noen matvarer mens du ammer. Innholdet av fett, proteiner og vitaminer i morsmelken kan også påvirkes av hva du selv spiser.

Ikke alle kan amme

For noen kan det være problematisk å amme av ulike årsaker. Dette kan føles som et nederlag, men en god mor ikke er det samme som å være en ammende mor. Å kunne gi et barn kjærlighet, trygghet og varme avhenger ikke av om man ammer eller ikke. Helsestasjonen kan gi råd og veiledning om amming og bruk av morsmelkerstatning.

Faktaboks

Hvor mye ekstra skal du spise når du ammer?

Dette vil gi deg deg ekstra energien du trenger når du ammer:

  • To brødskiver med pålegg
  • To glass skummet melk

Kildeinformasjon

Hvordan du ammer ditt barn. Helsedirektoratet, 2011

Kostråd til deg som ammer fra Matportalen

Informasjon til gravide. Helsenorge (Helsedirektoratet)

Informasjon om amming. Helsenorge (Helsedirektoratet)

Ammehjelpen

Nordic Nutrition Recommendations (2004)

Henriksen, C., Kvammen, J. A. & Thomassen, R. A. (2006). Bare barnemat. 

Drevon, C.A, Blomhoff, R. & Bjørneboe, G-E. A. (2007). Mat og medisin.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.