Hjem - Helse og livsstil / Kosthold for barn og unge / Bursdag i barnehagen - hva kan vi ta med?
  • Bursdag i barnehagen - hva kan vi ta med?

    Smoothie eller fruktsalat kan være god bursdagsmat. 

Bursdag i barnehagen - hva kan vi ta med?

Bursdagsfeiringer i barnehagen behøver ikke være ensbetydende med kaker, boller, brus og is. Her får du forslag til en rekke sunne retter som kan bli vel så populære hos barna.

Kaja Helland-Kigen

PUBLISERT: 13.01.2016 - SKREVET AV: Kaja Helland-Kigen - TITTEL: KLINISK ERNÆRINGSFYSIOLOG

Tradisjonelt har det blitt servert mye iskrem, gelé og sjokoladekake ved bursdagsfeiringer i barnehager. I løpet av et år blir det mange feiringer, og det kan være fint å lære barna at bursdag ikke må bety kaker, godteri, is og brus.

Ta diskusjonen om bursdagsfeiringer på foreldremøte

Mange foreldre og barnehageansatte har ønsker for hvordan de vil at bursdager skal markeres. Å ha en dialog på et foreldremøte hvor en diskuterer hvordan dette skal bli gjort, er en fin måte å komme til enighet.

Forslag til sunnere mat til bursdag i barnehagen

Prøv deg på en av disse oppskriftene neste gang bursdagen skal feire i barnehagen.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.