Hjem - Helse og livsstil / Kosthold for barn og unge / Yoghurt er ingen sukkerbombe for barn
  • Yoghurt er ingen sukkerbombe for barn

    Barn trenger næringsstoffene vi finner i yoghurten. 

Yoghurt er ingen sukkerbombe for barn

Barneyoghurt inneholder i motsetning til hva mange tror mindre sukker enn vanlig fruktyoghurt. Yoghurt gir barna jod, kalsium og flere næringsstoffer de trenger, og bidrar ikke med mye tilsatt sukker i kostholdet til norske barn.

Kaja Helland-Kigen

PUBLISERT: 13.01.2016 - SKREVET AV: Kaja Helland-Kigen - TITTEL: KLINISK ERNÆRINGSFYSIOLOG

En del norske barn får i seg mer sukker enn ønskelig. Da er det viktig å se på hvor barna får sukkeret fra, og fjerne de største sukkerkildene fra kostholdet. Kostholdsundersøkelsen Ungkost fant at blant 4-åringer kom 70 % av sukkeret kommer fra matvarer som bidrar med lite viktige næringsstoffer, som godteri, kaker, saft og brus. Kun 11 % av sukkerinntaket til 4-åringene kom fra yoghurt.

Barneyoghurter inneholder mindre sukker

Yoghurtene som er spesielt beregnet på barn inneholder mindre tilsatt sukker enn vanlig fruktyoghurt. De fleste barneyoghurtene på det norske markedet inneholder rundt 4 % tilsatt sukker. I tillegg til barneyoghurt finnes det en rekke andre yoghurter og tilsvarende produkter å velge mellom på markedet, med varierende innhold av sukker. de fleste naturelle yoghurter er helt uten tilsatt sukker.

Yoghurt gir mange næringsstoffer på kjøpet

Yoghurt inneholder litt sukker, men også både kalsium, jod, proteiner, magnesium fosfor og B-vitaminer – næringsstoffer barna trenger for å vokse og utvikle seg. Mange barn er småspiste i perioder, men glad i yoghurt. Yoghurten kan derfor være en kjærkommen kilde til energi og næringsstoffer til små barn.

Barn kan spise en yoghurt om dagen

Barn kan trygt spise et beger yoghurt om dagen. En del barn er imidlertid veldig glad i melk og yoghurt, og inntaket bør derfor ikke overdrives. Blir inntaket av en matvaregruppe for høyt kan det bidra til at barna får et lite variert kosthold. Helsedirektoratet anbefaler å holde inntaket av melk og meieriprodukter til 5 desiliter om dagen, for å sikre at barna får alle næringsstoffene de trenger.

Naturlig og tilsatt sukker i yoghurt

Det er ikke alltid like lett å lese på et produkt hvor mye sukker som er tilsatt. Dette gjelder også for yoghurter hvor det oppgis total mengde karbohydrater, og i tillegg informasjon om andelen sukkerarter. I yoghurt er det alltid melkesukker, eller laktose som det heter på fagspråket. Laktose er et sukker som finnes i melk fra naturens side. Det er cirka 4,7 gram laktose per 100 gram yoghurt. Inneholder en yoghurt mer sukkerarter enn dette, er det sukker som er tilsatt produktet for en søtere smak. Yoghurt er tilsatt sukker for å gi en rundere smak på produktet, da det har en syrlig smak. Det er det tilsatte sukkeret helsemyndighetene ønsker at vi skal redusere inntaket av.

Kan barn spise yoghurt med kunstig søtning?

Noen yoghurter er tilsatt kunstige søtningsstoffer i stedet for sukker. Dette kan være et fint alternativ for mange, men for barn under 3 år anbefales det ikke å bruke kunstige søtningsstoffer av et føre-var-prinsipp.

Faktaboks

Undersøkelsen UNGKOST viste at 70 % av sukkeret som 4-åringer får i seg kommer fra næringsmessig ugunstige matvarer, som godteri, kaker, saft og brus. Kun 11 % av sukkerinntaket til 4-åringer kom fra yoghurt.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.