Hjem - Helse og livsstil / Kosthold, vekt og trening / Legger man på seg av melk?
  • Legger man på seg av melk?

    Du legger ikke på deg av melk. Vekten av avhengig av hvor mye du spiser og beveger deg. 

Legger man på seg av melk?

Du legger ikke på deg av melk, det er den totale mengden mat og kalorier som avgjør om du går ned eller opp i vekt. For å holde vekten må du spise og drikke like mange kalorier som du forbruker. Fettinnholdet i meieriproduktene påvirker hvor mye kalorier produktene inneholder, så det kan være smart å velge magre produkter dersom du vil slanke deg.

Kaja Helland-Kigen

PUBLISERT: 02.11.2015 - SKREVET AV: Kaja Helland-Kigen - TITTEL: KLINISK ERNÆRINGSFYSIOLOG

Helsedirektoratet anbefaler at magre meieriprodukter bør inngå i det daglige kostholdet. Selv om fett- og kaloriinnholdet i magre meieriprodukter er redusert, er innholdet av vitaminer og mineraler det samme. Alle melketypene inneholder for eksempel like mye kalsium per liter.

Velg dine kalorier med omhu

Et glass melk gir flere næringsstoffer du trenger hver dag, som proteiner, jod, kalsium, B-vitaminer og fosfor. Melk bidrar med lite fett, og kan derfor være en fin måte å få i seg disse næringsstoffene på. Les mer om næringsstoffene i melk.

Melk kan gi vektreduksjon

Det er gjort en del studier på kalsium i melk og vekt. Flere av disse har vist at de som får mest kalsium har lavest vekt. Forskerne vet ennå ikke helt hvorfor det er slik, men noen av hypotesene er:

  • Proteiner i melk og meieriprodukter kan gjøre deg mett
  • Kalsium kan øke forbrenningen og minske fettlagringen
  • Kalsium binder fett i tarmen, så det går ut i avføringen i stedet for å tas opp

Merk at dette kun er hypoteser, mer forskning er nødvendig før vi kan si noe sikkert.

Hva er en sunn vekt?

Mange forskjellige forhold spiller inn på vekten, for eksempel gener, fysisk aktivitet og kaloriinntak i forhold til kaloriforbruk. Verdens helseorganisasjon (WHO) har BMI-grenser som definerer om du er undervektig, normalvektig, overvektig eller har fedme. Sjekk din BMI. En sunn vekt er viktig for å forebygge livsstilssykdommer, som hjerte- og karsykdom, diabetes og kreft. Så lenge du klarer å tilpasse energiinntaket til energiforbruket, holder vekten seg stabil. Ønsker du å gå ned i vekt må du spise færre kalorier enn du forbruker, og da kan det være smart å begrense inntaket av blant annet fett.

Nøkkelhullsmerket melk inneholder mindre fett

Det finnes et stort antall meieriprodukter å velge mellom, med varierende innhold av fett. Stadig flere produkter med lavt fettinnhold kommer på markedet. Nøkkelhullsmerket kan være et godt hjelpemiddel for å velge magert i hverdagen. For at en matvare skal kunne få Nøkkelhullet, er det flere kriterier som må oppfylles, for eksempel skal innholdet av fett, salt og sukker være lavere, men fiberinnholdet skal være høyere. Nøkkelhullsmerket melk og ost inneholder mindre fett, og yoghurt mindre fett og sukker.

Faktaboks

En kvinne trenger i gjennomsnittet 2100 kalorier om dagen.

Ett glass (1,5 dl) inneholder:

  • Skummet melk: 50 kalorier
  • Ekstra lett melk: 56 kalorier
  • Lettmelk: 65 kalorier
  • Helmelk: 98 kalorier

Melk og meieriprodukter bidrar med mesteparten av kalsium i kostholdet vårt, og er sammen med fisk og sjømat den viktigste kilden til jod.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.