Hjem - Helse og livsstil / Kosthold, vekt og trening / Nytt fra forskningen: Test av ulike drikker etter trening
  • Nytt fra forskningen: Test av ulike drikker etter trening

    Melk kan være et godt valg etter trening 

Nytt fra forskningen: Test av ulike drikker etter trening

En ny studie viser at å drikke melk etter trening kan gi bedre rehydrering, fordi kroppen klarer å holde på væsken bedre.

Kaja Helland-Kigen

PUBLISERT: 10.06.2016 - SKREVET AV: Kaja Helland-Kigen - TITTEL: KLINISK ERNÆRINGSFYSIOLOG

Det har nylig blitt publisert en artikkel som tar for seg hvilke drikker som gir best rehydreringseffekt etter trening. Totalt 13 ulike drikker ble testet.

Forsøkspersonene i studien (n=72, fastende menn) drakk 1 liter vann eller 1 av 3 av de utvalgte drikkene, som kaffe, melk og sportsdrikk, i løpet av 30 minutter. Deretter målte forskerne hvor mye urin som ble produsert etter inntak av de ulike drikkene sammenlignet med etter inntak av vann.

Studien viste at mengden urin som ble produsert var mindre enn etter inntak av vann hvis man drakk melk eller en «oral rehydration solution». Andre drikker som brus, iste, kaffe, juice og sportsdrikker førte til produksjon av tilsvarende mengde urin som ved inntak av vann (i løpet av 4 timer).

Forsøket viste altså at det var forskjell i rehydreringseffekt mellom ulike drikker, og viser at melk kan være et godt valg etter trening.

Les hele studien her

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.