Hjem - Helse og livsstil / Melkeallergi / Kostråd for voksne med melkeallergi
  • Kostråd for voksne med melkeallergi

    Så få som under 1 % av norske voksne har sannsynligvis melkeproteinallergi. 

Kostråd for voksne med melkeallergi

Allergi mot melkeprotein er en av de vanligste allergiformer hos barn, men også noen voksne kan ha denne allergien. Ved en melkeallergi er det viktig å unngå alle matvarer som inneholder melkeprotein.

Hanne Hennig Havdal - Permisjon

PUBLISERT: 13.01.2012
REVIDERT: 15.12.2012 - SKREVET AV: Hanne Hennig Havdal - Permisjon - TITTEL: Ernæringsfysiolog

Allergi mot melkeprotein er en av de vanligste allergiformer hos barn, men også noen voksne kan ha denne allergien. Melkeproteinallergi kalles ofte melkeallergi på folkemunne og man regner at under 1 % av den norske befolkningen har denne allergien.

Personer som er allergiske mot melk reagerer på ett eller flere av proteinene i kumelk. En kan reagere på kun ett av proteinene, men ofte reagerer en på flere. Noen av melkeproteiner som kan utløse allergiske reaksjoner er blant annet laktoglobulin, betalaktoglobulin, gammaglobulin og kasein. Selv etter koking vil de virke allergifremkallende. Proteinene i melk fra ulike dyrearter ligner hverandre, og derfor kan noen også reagere på for eksempel geitemelk.

Les ingredienslisten ved melkeallergi!

Melk har en vesentlig plass i norsk kosthold. Ikke bare drikker vi melk, men melk og melkeprodukter inngår i svært mange andre matvarer. Les varedeklarasjonen på matvarer nøye, disse kan gi verdifulle opplysninger som hindrer et allergiutbrudd. Ord som melkeprotein, melkepulver, tørrmelk, kasein, kaseinat, myse, skummetmelkpulver, ost, ostepulver, rømme, fløte og crème fraiche innebærer at melkeproteiner er tilstede.

Mange matvarer inneholder litt melkeprotein

For en kumelkallergiker er det viktig at kosten er helt uten melk. Det er lett å unngå vanlig melk og melkeprodukter som helmelk, lettmelk, skummetmelk, yoghurt, fløteis, surmelk, fløte, rømme, ost og smør. Men husk at også og andre matvarer kan inneholde melkeproteiner: Pølser, kjøttkaker, kjøttpudding, kjøttpålegg og annen opplaget kjøttmat,  fiskekaker, fiskegrateng og annen opplaget fiskemat, brød, knekkebrød, margarin, grøt, sauser og supper fra poser, m.m.

Alternativer til melk

Kalsium er viktig for oppbyggingen av skjelettet og tennene våre. I norsk kosthold bidrar melk og melkeprodukter med mer enn 70 % av kalsiumet. Et melkefritt kosthold vil derfor vanskelig dekke den anbefalte kalsiumtilførselen. For voksne er det viktig å bevare skjelettet så godt som mulig og en bør forsøke å inkludere andre matvarer som inneholder kalsium i kostholdet sitt. Dette kan være kalsiumberiket soyadrikk, brokkoli, sesamfrø eller grønne bladgrønnsaker. For de fleste er det likevel ofte nødvendig å bruke et kalsiumtilskudd.

Vitamin D er viktig!

For å få et godt opptak av kalsium i kroppen, er vitamin D viktig. Uten vitamin D kan ikke kroppen absorbere kalsiumet vi spiser. Vitamin D finner vi naturlig i fet fisk, tran og noe i egg. I tillegg er det tilsatt i både margarin og ekstra lett melk. En daglig dose på 1 ts tran anbefales for alle hele året. For de som ikke tåler tran, kan vitamin D-dråper eller multivitamintilskudd være et alternativ.

Faktaboks

I kumelk finnes over 25 ulike proteiner som kan gi reaksjoner hos melkeallergikere. Noen er allergiske kun mot en av dem, mens de fleste har allergi overfor flere.

Omkring 1 – 3 prosent av norske småbarn (0-3 år) har denne allergien. Barna utvikler raskt toleranse, og noen er kvitt allergien etter allerede et halvt år, og de fleste går over innen 3-årsalder.

Det finnes ikke tall på forekomsten blant unge og voksne, men den antas å være godt under 1 % av befolkningen.

Kildeinformasjon

Norges Astma- og allergiforbund 

 

Drevon, C.A, Blomhoff, R. & Bjørneboe, G-E. A. (2007). Mat og medisin

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.
  • Magnesium Magnesium Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, nerver og muskler. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, poteter, sjømat og belgvekster.
  • Vitamin D Vitamin D Bidrar til nomal funksjon av immunforsvar, muskler, skjelett og tenner. Kilder: sollys, fet fisk og tran. Ekstra lett melk er beriket med vitamin D.
  • Ett glass melk gir deg: Ett glass melk gir deg: Melk inneholder flere viktige næringsstoffer kroppen trenger hver dag.