Hjem - Helse og livsstil / Osteoporose / Kvinner må tenke på kalsiuminntaket
  • Kvinner må tenke på kalsiuminntaket

Kvinner må tenke på kalsiuminntaket

Norge er et av landene hvor forekomsten av osteoporose er høy. Kvinner er mer utsatt for å få denne sykdommen enn menn. Kosthold og fysisk aktivitet kan beskytte mot osteoporose.

Kaja Helland-Kigen

PUBLISERT: 18.03.2014
REVIDERT: 27.01.2015 - SKREVET AV: Kaja Helland-Kigen - TITTEL: KLINISK ERNÆRINGSFYSIOLOG

Vedlikehold er viktig

Mange tror at kalsium er viktig bare for barn og ungdom i vekst. Det stemmer at vi bygger skjelettet vårt frem til slutten av 20-årene, men vi må ikke glemme at skjelettet også må vedlikeholdes. Med fysisk aktivitet og sunt kosthold kan vi i ung alder bygge et så sterkt skjelett som mulig, for deretter å vedlikeholde det så godt vi kan etter rundt fylte 30 år. Et skjelett som er godt vedlikeholdt kan redusere risikoen for osteoporose, også kalt benskjørhet, og påfølgende brudd og mindre skader på skjelettet.

Kvinner mest utsatt

Norge er et av landene hvor forekomsten av osteoporose er høy. Kvinner er mer utsatt for å få sykdommen, og brudd og skader som følge av den, sammenliknet med menn. Osteoporose er en sammensatt sykdom, hvor alle risikofaktorene ennå ikke er kartlagt. Det forskes imidlertid mye på osteoporose og hva vi kan gjøre for å forebygge sykdommen, og man har sett at blant annet gener, levealder, vekt, høyde, kosthold (for eksempel inntak av vitamin D og kalsium, og kanskje vitamin K), fysisk aktivitet og røyking kan påvirke risikoen for osteoporose.

Kvinner får minst kalsium

Melk og meieriprodukter er den viktigste kilden til kalsium i det norske kosthold. Det er verdt å merke seg at den norske kostholdsundersøkelsen Norkost 3 viste at menn har et høyere inntak av både kalsium og melk sammenliknet med kvinner. Dermed er det de som kanskje trenger kalsium mest, altså kvinnene, som får i seg for lite. Tilsvarende har kostholdsundersøkelser blant norske barn og unge vist at også unge jenter står i fare for å få i seg for lite kalsium. Det samme ser vi ikke for gutter.

Magre meieriprodukter gir færre kalorier, men like mange næringsstoffer

Melk og meieriprodukter inneholder svært varierende mengder fett. Nøkkelhullet kan være et hjelpemiddel for å finne frem til meieriproduktene som inneholder mindre fett. Melk bidrar med lite fett i kostholdet vårt. Mange er ikke klar over at skummet melk et fettfri. Ved å velge mager melk får du i deg lite fett og kalorier, men alle næringsstoffene kroppen trenger fra melken. Ost er det meieriproduktet som bidrar med mest fett i det norske kostholdet. Husk at det finnes magre varianter av de fleste meieriprodukter, også for eksempel syrnet melk,
dersom dette faller bedre i smak enn søt melk.

Gravide og ammende har økt behov

Ettersom en del kvinner blir gravide før skjelettet er ferdig bygget i slutten av 20-årene, er anbefalingene for kalsiuminntaket under graviditet og amming noe økt. Under graviditeten tilpasser imidlertid også kroppen seg, slik at mengden kalsium som kroppen tar opp er noe høyere enn vanlig. Likevel er det viktig å passe på å få i seg litt ekstra kalsium under graviditet og amming, blant annet fordi fosteret, og senere spedbarnet, trenger kalsium til å bygge sitt skjelett. Husk at behovet for enkelte andre næringsstoffbehov også kan være noe økt ved graviditet og amming.

Kildeinformasjon

Faglige retningslinjer for forebygging og behandling av osteoporose og osteoporotiske brudd. Helsedirektoratet, 2005.

Winther A, Dennison E, Ahmed L. A, et al. (2014) The Tromsø Study: Fit Futures: a study of Norwegian adolescents´ lifestyle and bone health. Archives of Osteoporosis 9:185

The National Osteoporosis Foundation´s position statement on peak bone mass development and lifestyle factors: a systematic review and implementation recommendations

Kildeinformasjon

Faglige retningslinjer for forebygging og behandling av osteoporose og osteoporotiske brudd. Helsedirektoratet, 2005.

Winther A, Dennison E, Ahmed L. A, et al. (2014) The Tromsø Study: Fit Futures: a study of Norwegian adolescents´ lifestyle and bone health. Archives of Osteoporosis 9:185

The National Osteoporosis Foundation´s position statement on peak bone mass development and lifestyle factors: a systematic review and implementation recommendations

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.