Hjem - Helse og livsstil / Kosthold for voksne / Kan jeg drikke melk når jeg har diabetes?
  • Kan jeg drikke melk når jeg har diabetes?

    Et glass melk til brødskiven gir viktige næringsstoffer for dem med diabetes. 

Kan jeg drikke melk når jeg har diabetes?

De som har diabetes kan med fordel både drikke melk og spise meieriprodukter som yoghurt og ost. Dette gjelder både for dem med diabetes type 1 og 2.

Kaja Helland-Kigen

PUBLISERT: 06.05.2016 - SKREVET AV: Kaja Helland-Kigen - TITTEL: KLINISK ERNÆRINGSFYSIOLOG

Helsedirektoratet anbefaler at magre meieriprodukter er en del av det daglige kostholdet, også for dem med diabetes type 1 og 2. Melk og meieriprodukter gir blant annet proteiner av høy kvalitet, jod, kalsium, B-vitaminer og fosfor. Les mer om næringsstoffer i melk.

De som har diabetes kan gjerne drikke melk

Noen med diabetes tror at de ikke kan drikke melk. Dette er en myte. Melk inneholder noe melkesukker (laktose), og laktose vil i likhet med andre sukkerarter føre til en blodsukkerstigning. Men melk inneholder også proteiner og fett som vil påvirke blodsukkerstigningen og gjøre den mindre enn ved inntak av saft og liknende. De som har diabetes kan gjerne drikke melk hver dag, og melk til måltidene vil gi en mindre blodsukkerstigning enn melk alene.

Kan jeg spise ost når jeg har diabetes?

Faste, gule oster inneholder ikke karbohydrater (laktose), kun proteiner og varierende mengder fett. Det finnes mange forskjellige typer på markedet, og det er mulig å velge magre varianter med 10 eller 17 % fett. Mange smøreoster er magre og gode kalsiumkilder akkurat som de faste ostene. Brunost og prim inneholder i motsetning til gulost og smøreost mye laktose, men disse spises som regel som del av et måltid hvor måltidet totalt vil avgjøre blodsukkerpåvirkningen.

Kan jeg spise yoghurt når jeg har diabetes?

Yoghurt inneholder de samme nøringsstoffene som melk, og kan fint være en del av kostholdet til dem med diabetes. Yoghurt inneholder naturlig sukker (laktose), og varierende mengder av tilsatt sukker. Det finnes naturell yoghurt helt uten tilsatt sukker, og varianter med kunstig søtning for dem som ønsker det. Spiser du yoghurt sammen med müsli eller nøtter vil blodsukkerstigningen bli mindre.

Velg mager melk og magre meieriprodukter

Helsedirektoratet anbefaler magre meieriprodukter hver dag. De anbefaler å bruker Nøkkelhullet for å finne produkter med lite sukker og fett. Det finnes en rekke ulike meieriprodukter å velge mellom med forskjellig innhold av sukker og fett. Dette gjelder både melk, yoghurt, ost og produkter vi gjerne bruker i matlaging, som fløte, rømme, creme fraîche og kesam.

Faktaboks

Noen enkle kostråd ved diabetes

Det anbefales at kostholdet til de med diabetes bør inneholde:

  • Mye fiber
  • Umettet fett fremfor mettet fett
  • Lite sukker

For å oppfylle dette, kan det daglige kostholdet baseres på grove kornprodukter, grønnsaker, magre meieriprodukter, magre kjøttprodukter, fisk, egg og frukt.

Kildeinformasjon

Diabetesforbundet

Drevon et al. Mat og medisin. Nordisk lærerbok i generell og klinisk ernæring. 5.utgave. Høyskoleforlaget, 2007.

Nasjonale faglige retningslinjer for diabetes – forebygging, diagnostikk og behandling. Helsedirektoratet, 2009.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.