Hjem - Helse og livsstil / Kosthold for voksne / Melk kan forebygge syreskader på tennene
  • Melk kan forebygge syreskader på tennene

    Melk og ost inneholder næringsstoffer som kan beskytte mot syreskader. 

Melk kan forebygge syreskader på tennene

Syreskader på tennene ses i stadig større grad hos ungdom. Syreskader skyldes ofte at vi drikker for mye juice, kaffe og brus, og kan enkelt forebygges med råd om kosthold og tannstell.

Kaja Helland-Kigen

PUBLISERT: 13.03.2016 - SKREVET AV: Kaja Helland-Kigen - TITTEL: KLINISK ERNÆRINGSFYSIOLOG

Sur mat og drikke (pH < 4-4,5) kan gi syreskader på tennene. Det er flere typer mat og drikke som har lav pH, for eksempel fruktjuice, brus, sure sportsdrikker, vin, sitrusfrukter og surt godteri. Dette gjelder også brus og saft som ikke inneholder sukker.

Skrukorken er tennenes verste fiende

For å forebygge syreskader på tennene er råd nummer en å drikke vann mellom måltidene, og begrense brusinntaket. Brusflasker med skrukork gjør det mulig å drikke litt og litt brus, og gi tennene et jevnlig påfyll av syre. Skrukorken kan derfor kanskje kalles tennenes verste fiende.

Melk og meieriprodukter kan beskytte tennene

Det ser ut til næringsstoffer i melk og meieriprodukter kan bidra til å balansere syren fra mat og drikke med lav pH, og at melk, ost og yoghurt derfor kan være med og beskytte tennene. Dette fordi det ser ut til at mineraler fra melkeprodukter kan styrke tennene igjen etter syrepåvirkning. Det kan også være smart å avslutte måltidet med litt ost, melk eller yoghurt fordi proteiner og fett fra disse matvarene kan legge seg som en beskyttende hinne på tennene.

Puss tenner før du drikker kaffe

I tillegg til å passe på hva du spiser og drikker, anbefales tannpuss og bruk av fluorskylling hver dag for å forebygge syreskader på tennene. Men, det anbefales ikke å pusse tennene rett etter inntak av sure drikker som juice og kaffe. Puss heller tennene først, eller skyll munnen godt med vann før tannpussen.

Mange ungdommer har syreskader på tennene

En ny doktorgradsavhandling viser at hele 6 av 10 ungdommer mellom 16 og 18 år har syreskader på tennene. Tidligere så man syreskader først og fremst hos eldre, etter et langt liv med inntak av mat og drikke, mens vi i dag i stadig større grad ser disse skadene også hos ungdom. Dette kan bli et stort folkehelseproblem, da syreskader på tennene er vanskelig å reparere.

Faktaboks

Ikke bare kosthold – hva annet kan vi gjøre for tennene?

  • Ikke puss tennene rett etter at du har drukket eller spist noe surt, for eksempel juice
  • Puss tennene to ganger daglig
  • Bruk tannkrem med fluor, og bruk gjerne fluortabletter- eller skylling
  • Drikk sure drikker med sugerør. Da får ikke tennene direkte kontakten med den sure drikken

Ordforklaringer

Emalje = tannoverflate

Kildeinformasjon

Shimazaki Y et al. Intake of Dairy Products and Periodontal Disease: The Hisayama Study. J Periodontol 2008;79:131-137

Johansson I. Milk and dairy products: possible effects on dental health. Sc J Nutr 2002; 46(3): 119-122

Nishida M et al. Calcium and the risk for periodontal disease. J Periodontol 2000;71:1057-1066.

Søvik JB. Dental erosive wear among 16-18 year-old Norwegian adolescents. Prevalence, risk indicators and genetic variations (2015). PhD-avhandling.

Mulic A, Tveit AB, Skaare A (2013). Prevalence and severity of dental erosive wear among a group of Norwegian 18-year-olds. Acta Odontol Scand 71: 475- 481.

Devold TG, Rykke M, Isabey D et al. (2006) In vitro studies of adsorption of milk proteins onto tooth enamel Int Dairy J, 16: 1013–1017.

Merritt J, Qi F, Shi W et al. (2006). Milk helps build strong teeth and promotes oral health. J Calif Dent Assoc, 34: 361-366.

Tanabe M, Takahashi T, Shimoyama K et al. (2013). Effects of rehydration and food consumption on salivary flow, pH and buffering capacity in young adult volunteers during ergometer exercise. J Int Soc Sports Nutr, 10: 49

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.