Hjem - Helse og livsstil / Kosthold for voksne / Ny rapport: Urovekkende lavt jodinntak blant norske kvinner
  • Ny rapport: Urovekkende lavt jodinntak blant norske kvinner

    En halv liter melk og yoghurt om dagen bidrar til å sikre jodinntaket. Gravide trenger mer. 

Ny rapport: Urovekkende lavt jodinntak blant norske kvinner

En ny rapport fra Nasjonalt råd for ernæring viser at deler av befolkningen får såpass lite jod at det er behov for akutte tiltak. Særlig gjelder dette unge kvinner i fertil alder og gravide, og jodmangel både før og under svangerskapet kan ha negative konsekvenser for barnets utvikling.

Kaja Helland-Kigen

PUBLISERT: 13.06.2016 - SKREVET AV: Kaja Helland-Kigen - TITTEL: KLINISK ERNÆRINGSFYSIOLOG

Norske undersøkelser viser at nesten halvparten av gravide får i seg for lite jod. Dette gjelder særlig dem som har et lavt inntak av melk, meieriprodukter og hvit fisk. Nok jod er nødvendig for at fosteret skal vokse og utvikle seg normalt. Kvinner drikker i snitt mindre melk enn menn, og står derfor i fare for å få for lite jod. Norske menn får i snitt nok jod.

- Mild jodmangel, som er det vi som regel ser i Norge, kan ha påvirkning på barns mentale utvikling. Det kan blant annet påvirke barnets IQ og forsinke språkutviklingen, sier Liv Elin Torheim, professor ved Høgskolen i Oslo og Akershus og leder for Nasjonalt råd for ernæring.

God jodstatus før graviditeten viser seg også å være viktig. Les mer om jod og gravide.

 

Nasjonalt råd for Ernæring mener det er akutt behov for tiltak for å øke inntaket av jod.
Her kan du se presentasjonen av den nye rapporten og høre mer om hvilke syv tiltak som foreslås.

 

 

Hvordan vet jeg om jeg får nok jod?

I det norske kostholdet er det få gode kilder til jod. Bruker du lite meieriprodukter og hvit fisk er det sannsynlig at du kan ha et for lavt inntak av jod. For å øke inntaket kan du spise og drikke mer meieriprodukter, hvit fisk og egg. Dersom du av ulike årsaker ikke bruker melk og meieriprodukter, kan du trenge et kosttilskudd for å få nok jod.

- I tillegg til unge kvinner, gravide og ammende kan veganere, melke- og fiskeallergikere og innvandrergrupper som ikke drikker melk stå i fare for å få for lite jod, påpeker Torheim.

Foreslår mengdeanbefaling for melk og yoghurt

Nasjonalt råd for ernæring mener situasjonen er urovekkende, og foreslår flere tiltak for å øke inntaket av jod i befolkningen. Ett av tiltakene som foreslås er at alt salt berikes med jod, også det som brukes av industrien. I dag er bare noe av saltet som selges i Norge tilsatt jod, og industrien har ikke lov til å benytte jodberiket salt i produksjonen av mat. Et annet tiltak som anbefales er at Helsedirektoratet gir befolkningen et konkret råd om hvor mye melk og meieriprodukter som skal til for at vi skal få nok jod, og fremme hvit og mager fisk som en viktig kilde til jod.

- For voksne kan 5 desiliter melk og yoghurt om dagen være med og sikre jodinntaket, mens gravide trenger 8 desiliter. I tillegg anbefales det å spise fisk til middag 2-3 ganger i uken, gjerne hvit fisk, forteller Torheim.

- Vi har sett at melkeforbruket har gått ned over flere år, og vi stiller oss bak dette rådet. Ved å innta 5 desiliter melk og yoghurt kan du sikre inntaket av både jod og kalsium, og i tillegg få gode proteiner, B-vitaminer og fosfor, sier Ida Berg Hauge, daglig leder i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).

Jod er viktig for stoffskiftet

Vi trenger å få nok jod hele livet. I tillegg til å være sentralt for barns vekst og utvikling, er jod viktig for stoffskiftet vårt og energiomsetningen i kroppen. Les mer om hvor mye jod vi trenger og hvorfor jod er viktig.

Melk.no arrangerte 15.juni et frokostseminar om jodstatus i Norge og "fri for"-trenden.

Her kan du se foredragene på film og laste ned presentasjonene i pdf


Tabell: Eksempler på jodinnhold i noen matvarer

Matvare Jodinnhold (mikrogram) per 100 gram Porsjonsstørrelse Jodinnhold (mikrogram) per porsjon Andel av anbefalt inntak i en porsjon (%)
Melk 20 Ett glass (2 desiliter) 40 27
Gulost 40 Til en brødskive (20 gram) 8 5
Brunost 140 Til en brødskive (16 gram) 22 15
Yoghurt 17 Ett lite beger (125 milliliter) 21 17
Laks (ovnsstekt) 13 Til en middag (150 gram) 20 13
Torsk (kokt) 186 Til en middag (200 gram) 372 248
Fiskekaker 73 Til en middag (150 gram) 110 73
Reker i lake 10 En porsjon (115 gram) 12 8
Egg (kokt) 49 Ett egg (56 gram) 27 18

 

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.