Melkebad for glatt hud

Kleopatra tok visstnok dalige melkebad for å bevare huden glatt og pen. Noen sverger fortsatt til dette, uten at vi kan komme med noen vitenskapelig dokumentasjon på effekten.

Føler du at du mislykkes ved vektreduksjon?

Ofte føler man at man mislykkes når man forsøker å endre kost- eller aktivitetsvaner. Gi deg selv ros for det du har fått til, og tenk heller på hva du kan lære av de dagene noe gikk galt. Ikke straff deg selv med dårlig samvittighet – det øker bare risikoen for overspising eller trøstespising.

Cottage cheese med smak

Cottage cheese kan smaksettes med det meste og brukes som for eksempel pålegg eller dressing. Prøv med for eksempel søt chilisaus, salsa eller finhakkede krydderurter.

Lag mager dip og dressing til hverdags

I dip og dressing kan du bruke forskjellige meieriprodukter, og variere mellom kesam, matyoghurt, skyr, lettrømme, ekstra lett rømme og creme fraiche. Til hverdags er det smart å velge de lettere variantene, gjerne de som er merket med Nøkkelhullet. 

Stress ned!

Stress kan øke utskillelsen av hormonet kortisol, som sammen med adrenalin kan gi fettlagring rundt midjen og økt blodtrykk. I tillegg er det lettere å hoppe over måltider i løpet av dagen og overspise sent på kvelden når man er stresset.

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.