Frys fisk med mellomleggspapir

Fiskekaker som er frosset ned med mellomleggspapir er lett å få fra hverandre i frosset tilstand. De tiner raskt i varm stekepanne.

Se etter nøkkelhullsmerket

Se etter Nøkkelhullet når du skal kjøpe frokostblanding. Nøkkelhullsmerket frokostblanding inneholder mindre tilsatt sukker, fett og salt, samt mer kostfiber enn andre frokostblandinger. 

Plukk og frys bær om sommeren

Plukk eller kjøp jordbær, bringebær, blåbær og andre bær du er glad i om sommeren. Rens dem og frys dem hele i originalkurvene. Da har du bær til smoothies, desserter, kaker og syltetøy gjennom vinteren.

La barnet ta på maten

Fra ett års alder begynner barn for alvor å vise sin selvstendighet, og da ofte i forbindelse med måltidene. La barnet ta på maten, klemme på den og få spise selv. Det kan bli mye søl, men er en fin måte å bli fortrolig med ny mat på.

Bak dobbel porsjon

Bak dobbel porsjon av pizzasnurrer eller grove rundstykker, som du kan fryse ned og ta opp til frokost eller matpakken.

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.