Hjem - Helse og livsstil / Tips og råd / Skriv matdagbok og gå ned i vekt
  • Skriv matdagbok og gå ned i vekt

Skriv matdagbok og gå ned i vekt

Vil du gå ned i vekt, kan matdagbok være et godt hjelpemiddel. Skriv ned alt du spiser og drikker, og hvor mye. Skriv også ned hvorfor du spiser; for eksempel om du var sulten eller bare hadde lyst noe. Da blir du klar over hvilke situasjoner som er dine risikosituasjoner og som kan forhindre at du går ned i vekt. 

PUBLISERT: 13.01.2012
blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.