Bestill GRATIS opplæringspakke om laktoseintoleranse for helsepersonell

Melk.no har utviklet en opplæringspakke om laktoseintoleranse som er kvalitetssikret av Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF). Pakken er laget til helsepersonell og deres pasienter.

Her kan du bestille:

  • Opplæringspakken
  • Flere pasientbrosjyrer dersom du allerede har fått opplæringspakken

Mer informasjon om innholdet i pakken finner du under bestillingsskjemaet.

  • Bestilling av opplæringspakken
  • * = felt som må fylles ut

Opplæringspakken gir deg som er helsepersonell nyttig informasjon om laktoseintoleranse og verktøy du kan bruke i veiledning av pasienter som har, eller tror de har, laktoseintoleranse.

Pakken er utarbeidet av klinisk ernæringsfysiolog og kvalitetssikret av Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF), og skal være et nyttig verktøy for deg i din arbeidshverdag.

Opplæringspakken består av følgende elementer:

  • Tre faktaark til helsepersonell, for egen faglig oppdatering
  • Brosjyre til pasient ("Alt om laktoseintoleranse")
  • Matdagbok til pasient for kost- og symptomregistrering
  • Flipover til veiledning av pasient eller i grupper
  • Nettsiden www.melk.no/laktoseintoleranse med utfyllende informasjon om laktoseintoleranse, laktosetabell, matdagbok og laktosekalkulator

Artikler for helsepersonell om matallergi- og intoleranse

På disse sidene finner du også artikler om laktoseintoleranseirritabel tarm-syndrom (IBS) og melkeproteinallergi for deg som er helsepersonell.

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.