Hjem - Skole / Skolemelk / Oppdaterte retningslinjer for skolemat
  • Oppdaterte retningslinjer for skolemat

Oppdaterte retningslinjer for skolemat

Høsten 2015 kom Helsedirektoratet med nye og oppdaterte retningslinjer for skolemat, for elever i både barneskolen, ungdomsskolen og videregående skole.

Kaja Helland-Kigen

PUBLISERT: 11.11.2015 - SKREVET AV: Kaja Helland-Kigen - TITTEL: KLINISK ERNÆRINGSFYSIOLOG

Norske barn tilbringer mange timer i uken på skolen, og skolemat og -drikke er derfor viktig for kostholdet deres. De nye retningslinjene er mer detaljert enn de forrige, som kom i 2003.

Målet er sunt kosthold blant norske elever

Målet med retningslinjene er å sikre elevene gode rammer rundt skolmåltidet, og at de har et mattilbud av god kvalitet som sørger for at de får både energi og næringsstoffer de trenger. Retningslinjen er først og fremst laget for skoleeiere, skoleledere, lærere og andre som jobber i skolen.

Egne retningslinjer for trinnene

Retningslinjene er delt inn i tre deler, etter skoletrinn. Det er egne retningslinjer for mat og måltider i:

  1. Barneskole og skolefritidsordningen
  2. Ungdomsskolen
  3. Videregående skole

Hva sier retningslinjene?

  • Det bør tilrettelegges for måltider med maksimalt 3-4 timers mellomrom
  • Det bør legges fysisk til rette for måltid som fremmer matglede, sosialt samvær, trivsel og helse
  • Elevene bør sikres nok tid til å spise, minimum 20 minutter
  • Elevene bør få tilsyn av en voksen i matpausen
  • Kaldt drikkevann bør alltid være tilgjengelig, som tørstedrikk og til måltidene
  • Elevene bør tilbys ordninger som sikrer tilgang til grønnsaker, frukt eller bær daglig
  • Elevene bør tilbys ordninger som sikrer tilgang til ekstra lett melk, skummet melk og/eller lettmelk til måltidene
  • Det bør tilrettelegges for håndvask før måltidet
  • Lagring, tilberedning, servering og merking av mat må skje i samsvar med regelverk og råd fra Mattilsynet
  • Det bør tas hensyn til elever med matallergi og matintoleranse
  • Dersom juice tilbys, bør enhetene ikke overstige 250 ml
  • Brus, saft og annen drikke tilsatt sukker eller søtstoff samt koffeinholdig drikke bør ikke tilbys
  • Måltider som tilbys bør bygge på Helsedirektoratets kostråd og være ernæringsmessig fullverdige
  • Det bør brukes brød- og kornprodukter med mye fiber og fullkorn og lite fett, sukker og salt
  • Tilbudet av pålegg bør være variert og alltid inkludere fiskepålegg og grønnsaker
  • Ved servering av varmmat bør det varieres mellom fisk-, kjøtt- og vegetarretter
  • Matoljer og flytende og myk margarin bør brukes fremfor hard margarin og smør
  • Matvarer med lavt saltinnhold bør prioriteres og bruk av salt i matlaging og på maten bør begrenses
  • Bakevarer og andre produkter med mye sukker og/eller fett bør forbeholdes spesielle anledninger
  • Sjokolade, godteri, potetgull og annen snacks bør ikke tilbys
  • En miljøvennlig praksis bør tilstrebes, med lite matsvinn og et mattilbud hvor plantebaserte matvarer og fisk er sentralt

 

Faktaboks

Retningslinjene gir anbefalinger for den ernæringsmessige sammensetningen av skolemåltidet og rammene rundt det. Den er delt inn i tre:

  1. Barneskole og skolefritidsordning
  2. Ungdomsskole
  3. Videregående skole

Faktaboks

Retningslinjene gir anbefalinger for den ernæringsmessige sammensetningen av skolemåltidet og rammene rundt det. Den er delt inn i tre:

  1. Barneskole og skolefritidsordning
  2. Ungdomsskole
  3. Videregående skole
blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.