Ekspertene

Svarer

Ved behov for individuell kostveiledning og oppfølging, må du ta kontakt med autorisert helsepersonell.

Klikk her for å sende inn spørsmål
  • Kokken vår; Marianne Antonsen kan det meste om melk og meieriprodukter i matlagingen - og mye mer! Finner du ikke svar på det du lurer på under, send inn spørsmålet ditt her.

    • Skriv inn: 3856

  • Frysing av langpannekaker

    Frysing av langpannekaker

    Kan langpannekaker fryses, for eksempel sitronkake?

    Ja, du kan absolutt fryse sitronkaken. Alle langpannekaker egner seg til frysing.

  • Kan jeg lage egen myse?

    Kan jeg lage egen myse?

    Hvis du vil lage myse selv kan du lage din egen ferskost, slik at du blir stående igjen med mysen etter at du har silt fra ostestoffet. Her kan du se fremgangsmåten.

    Når melken er skilt ved hjelp av løpeenzym eller syrning, og ostestoffet er tatt ut, står man igjen med en vannaktig væske, kalt myse. Denne består blant annet av melkeproteinstoffene albumin og globulin.

    Hvis du vil lage myse selv kan du lage din egen ferskost, slik at du blir stående igjen med mysen etter at du har silt fra ostestoffet.

    For å lage ostemasse kan du enkelt gjøre dette ved hjelp av løpe eller surmelk. Søt melk varmes først til ca. 40 grader. Tilsett så 2 ts løpe (kjøpes på apotek) til 3-5 liter melk. La alt stå til det er en tykk gele. Rør lett rundt og varm forsiktig slik at ostemasse og myse skilles godt. Hell alt gjennom et klede som ligger i en sil eller et dørslag.

    Man kan også varme søt melk til kokepunktet og røre inn ca. en fjerdedel syrnet melk. La blandingen stå så den skiller godt. Sil som det er beskrevet ovenfor. Væsken du står igjen med nå er mysen. Den faste ostemassen kan du gjerne røre med salt og krydder til fersk ost.

  • Hva er en sunn frokost?

    Hva er en sunn frokost?

    • Hei. Jeg lurer bare på hva som kan være bra og sunt å spise til frokost?

    Det er mange måter en kan sette sammen en sunn og bra frokost på. Hva du liker har selvsagt betydning, i tillegg til hvor aktiv du er og hva du spiser resten av dagen.

    En fin måte å teste frokosten din er å bruke vår frokostkalkulator. Du vil da få en personlig tilbakemelding på sammensetningen av din frokost basert på de norske anbefalingene. Du vil se hvilke næringsstoffer frokosten din gir, og du kan teste med ulike matvarer og kombinasjoner.

     

    En sunn og god frokost kan være mye, og her er et par eksempler:

    • Havregrøt
    • Frokostblanding med melk eller yoghurt (velg da gjerne nøkkelhullsmerkede frokostblandinger som inneholder mindre fett, sukker og salt, og mer kostfiber).
    • Smoothie med korn
    • Grovbrødskiver med variert pålegg som fiskepålegg, mager ost, kjøttpålegg eller leverpostei. Ha gjerne også et innslag av grønnsaker.

     

    Bli inspirert av flere frokostoppskrifter

  • Kan jeg fryse melk?

    Kan jeg fryse melk?

    Ja, melk kan fryses i kartongen i inntil 6 måneder. Den bør tines langsomt i kjøleskap. Etter at melken er fryst vil den ikke ha den friske smaken den har som fersk.

  • Kasein i smør

    Kasein i smør

    Hvor mye kasein er det i meierismør?

    I meierismør er det i underkant av 1 gram protein per 100 gram. Til sammenlikning er det 2,1 gram protein per 100 gram i kremfløte, og cirka 3,3 gram protein per 100 gram i melk.

    Årsaken til at proteininnholdet er lavere i meierismør enn både melk og fløte, er at meierismør lages ved at melkefettet oppkonsentreres. I meierismør er det 82 gram fett oer 100 gram, altså mye mer enn i fløte og melk.

    Melk inneholder cirka 80 % kasein og 20 % myse, og fordelingen vil være omtrent den samme i smør. Av det 1 grammet protein man finner i 100 gram smør vil altså cirka 80 % være kasein og 20 % være myse.

  • Kan gravide spise kondensert melk?

    Kan gravide spise kondensert melk?

    Kan gravide spise kondensert melk? Fikk se at sjokolade inneholder dette.

    Du kan fint spise både kondensert melk og sjokolade som inneholder kondensert melk som gravid. Kondensert melk har gjennomgått en steriliseringsprosess og er dermed er trygg med tanke på bakterier.

    Som gravid har kroppen behov for en bestemt mengde næringsstoffer, og derfor er det viktig å ha et variert og balansert kosthold. Som gravid kan du stort sett spise som normalt, men du må ta visse forhåndsregler. Det er først og fremst bakteriene listeria og toxoplasmose man ønsker å unngå. På nettsiden Matportalen.no finner du mye og god informasjon om enkelte matvarer som man bør unngå: http://www.matportalen.no/rad_til_sp...abs-1-2-anchor

    Matvarer du bør unngå er upasteuriserte meieriprodukter. Du bør også unngå myke og halvmyke oster, samt muggoster selv om disse er pasteurisert. Du kan lese mer om hvilke oster du bør holde deg unna i artikkelen Graviditet og ost: http://www.melk.no/helse-og-livsstil...viditet-og-ost

  • Hvorfor kombinere flere matvaregrupper i et måltid?

    Hvorfor kombinere flere matvaregrupper i et måltid?

    Hvorfor er det en god kombinasjon å spise grønnsaker, poteter/ris/pasta og kjøtt/fisk?

    Kroppen trenger daglig tilførsel av næringsstoffer, henholdsvis karbohydrater, fett, proteiner, vitaminer og mineraler. Ulike matvarer og matvaregrupper har ulik sammensetning av næringsstoffer, og derfor er det viktig å spise variert slik at man på best mulig måte sikrer inntaket av de forskjellige næringsstoffene.

    Helsemyndighetene anbefaler at friske mennesker bruker tallerkenmodellen som et hjelpeverktøy til å sette sammen et optimalt måltid, i utgangspunktet et middagsmåltid. Tallerkenmodellen illustrerer hvordan maten bør fordeles på tallerkenen, med henholdsvis 1/3 proteinrike matvarer, 1/3 karbohydratrike matvarer og 1/3 grønnsaker. De tre ulike matvaregruppene utfyller hverandre godt med tanke på næringsstoffer som kroppen trenger.

    Kjøtt, fisk, egg eller belgvekster inneholder en del proteiner, mens karbohydratrike matvarer som poteter, ris, pasta eller grovt brød inneholder stivelse og fiber. Grønnsaker bidrar særlig med vitaminer, mineraler og fiber. Innholdet av proteiner, stivelse, fiber, vitaminer og mineraler vil naturligvis variere i ulike matvarer.

  • Majones eller meierismør- hva skal jeg velge?

    Majones eller meierismør- hva skal jeg velge?

    Det anbefales å velge myk margarin, matoljer og matvarer som inneholder flerumettet fett. Hvorfor det?

    Mettet og umettet fett

    Det finnes to hovedtyper av fett; mettet og umettet. Mettet fett finnes hovedsakelig i fete kjøttprodukter og meieriprodukter, snacks, kaker og sjokolade. Det er hardt både i kjøleskapet og på kjøkkenbenken. Det umettede fettet kan man videre dele inn i enumettet og flerumettet fett, og det finnes i fet fisk, planteoljer, myke margariner og nøtter. Umettet fett er flytende eller mykt både i kjøleskapet og på benken.

    Helsedirektoratet anbefaler at inntaket av mettede fettsyrer og transfettsyrer begrenses fordi disse kan øke kolesterolet, som igjen kan øke risikoen for hjerte- og karsykdom. All mat med fett inneholder en blanding av mettede og umettede fettsyrer, men generelt er det mer mettede fettsyrer i mat fra dyreriket, mens mat fra planteriket inneholder mer umettede fettsyrer.

    100 g ekte majones inneholder 80 g fett. Av dette er over halvparten flerumettede fettsyrer. Les mer om hvorfor Helsedirektoratet anbefaler å velge matoljer og myk margarin.

  • Hva er forskjellen på kefir og kulturmelk?

    Hva er forskjellen på kefir og kulturmelk?

    Hva er forskjellen på kefir og kulturmelk? Hva er deres ulike bruksområder?

    Både kefir og kulturmelk tilhører kategorien syrnet melk. Denne varianten av melk blir varmebehandlet kraftigere enn søtmelk, ved temperaturer rundt 90-95°C (høypasteurisert). Melken går også gjennom en syrningsprosess, det vil si at den tilsettes ulike melkesyrebakterier. Denne prosessen varer om lag et døgn. Det finnes mange typer syrnet melk på det norske markedet, både naturelle og smakssatte.

    Kefir er blant de eldste typene av syrnet melk. Det som skiller kefir fra kulturmelk er at til produksjonen av kefir brukes en spesiell kefirkultur. Dette er en blandingskultur bestående av flere ulike melkesyrebakterier og gjær. Kulturen danner en struktur, en synlig masse, og det er dette som kalles kefirkorn. Når bakterier og gjær formerer seg, dannes større og flere kefirkorn.

    Både kefir og kulturmelk har en frisk og fyldig smak. Smaksmessig skiller likevel kefir seg fra kulturmelk ved sin litt spesielle og runde smak.

    Både kefir og kulturmelk skiller seg ved oppvarming. De passer derfor som drikke, i kalde retter eller til baking. Litt syrnet melk i vaffelrøren eller brøddeigen gir en fin aroma.

    Både kefir og kulturmelk blir produsert av helmelk. I tillegg finnes det en magrere variant av kulturmelk, nemlig skummet kulturmelk.

  • Hvilken syrnet melk er sunnest?

    Hvilken syrnet melk er sunnest?

    Hvilken syrnet melk er sunnest? Jeg har lest at kefir er veldig god til å rette opp bakterieubalanse i magen, men jeg trodde Cultura var "godt nok". Er kanskje annen melk bedre? Jeg liker ikke hvitt sukker og prøver å spise så lite av det som jeg kan.

    Det finnes mange typer syrnet melk på det norske markedet, både naturelle og smaksatte. Både kefir og Cultura tilhører kategorien syrnet melk. Syrnet melk går gjennom en syrningsprosess, det vil si at den tilsettes ulike melkesyrebakterier. De ulike produktene kan inneholde ulike melkesyrebakterier. Verken kefir eller Cultura naturell inneholder tilsatt sukker. I de smaksatte variantene av Cultura er det noe tilsatt sukker.

    Kefir er blant de eldste typene av syrnet melk. Det som skiller kefir fra annen type syrnet melk er at til produksjonen av kefir brukes en spesiell kefirkultur. Dette er en blandingskultur bestående av flere ulike melkesyrebakterier og gjær. Kulturen danner en struktur, en synlig masse, og det er dette som kalles kefirkorn. Når bakterier og gjær formerer seg, dannes større og flere kefirkorn. Kefir inneholder omtrent 3,5 % fett.

    Cultura er en syrnet lettmelk med om lag 1,5 % fett, som finnes i naturell og smaksatte varianter. Den er syrnet med melkesyrebakteriene Lactobacillus acidophilus La-5 og Bifidobacterium Bb-12.

    Helsedirektoratet anbefaler at magre meieriprodukter skal inngå i det daglige kostholdet. Du kan derfor fint drikke syrnet melk daglig. Hvilken type syrnet melk du ønsker å drikke er opp til deg selv, men det kan være lurt å velge de magre variantene til hverdags. Se for eksempel etter produkter merket med Nøkkelhull. Det innebærer at produktet inneholder lite fett, sukker og salt, og det finnes i dag flere varianter av syrnet melk som er merket med Nøkkelhull.

  • Hva er fordeler og ulemper ved homogenisering av melk?

    Hva er fordeler og ulemper ved homogenisering av melk?

    Når uhomogenisert melk har stått i ro en stund, vil det dannes fettklumper på toppen av melken, også kalt oppfløting. Denne oppfløtingen er uønsket for mange produkter, og derfor benyttes homogenisering. Ved homogenisering spaltes fettkulene i melken til mindre bestanddeler, og fettkulene får da en størrelse som gjør at de holder seg jevnt fordelt i melken.

    Noen forbrukere er skeptiske til homogenisering av helsemessige årsaker, men det er ikke dokumentert at uhomogenisert melk er bedre for helsen enn homogenisert melk.

    Skulle man likevel være skeptisk til homogenisert melk, kan man benytte seg av skummet melk. I Norge homogeniseres ikke skummet melk eller fløte. Skummet melk homogeniseres ikke fordi den praktisk talt er fettfri. Kremfløte homogeniseres ikke fordi denne prosessen vil ødelegge piskeegenskapene og dermed kvaliteten på kremen. All annen hvit konsummelk homogeniseres, også den økologiske melken.

  • Legger du på deg av smoothies?

    Legger du på deg av smoothies?

    Kan jeg legge på meg av å drikke smoothies?

    Man kan i teorien legge på seg av hva som helst. Om man går opp i vekt, holder vekten, eller går ned i vekt, er avhengig av energiinntak i form av kalorier og energiforbruk i form av bevegelse.

    Er energiinntaket høyere enn forbruket vil du gå opp i vekt, mens vekten vil gå ned dersom du forbruker mer energi enn du tar inn.

    Om du legger på deg av smoothies vil altså være avhengig av det totalte inntaket ditt av energi i løpet av en dag. Velger du mager yoghurt eller syrnet melk i smoothien, får du mindre kalorier. Se etter Nøkkelhullsmerket på produktene!

    Smoothie kan være godt som et et mellommåltid, etter trening, eller som kveldsmat. Husk at smoothie som er laget med meieriprodukter, f.eks. melk eller yoghurt, gir flere næringsstoffer som kroppen trenger, blant annet kalsium, protein, noen B-vitaminer, jod og fosfor.

  • Hvor mye kalsium er det i chevre?

    Hvor mye kalsium er det i chevre?

    Hvor mye kalsium er det i norsk chevre?

    Innholdet av kalsium i norsk chevre er omtrent 70 mg kalsium per 100 gram ost. Årsaken til at dette ikke står på pakningen er at for at man skal kunne deklarere innholdet av et vitamin eller mineral må innholdet være høyere enn 15 % av referanseverdien. For chevre tilsvarer 70 mg kalsium litt under 10 % av referanseverdien, og at dette er grunnen til at man ikke oppgir kalsiuminnholdet i næringsdeklarasjonen på denne osten.

  • Når gikk melk fra å bli solgt på flasker til kartong?

    Når gikk melk fra å bli solgt på flasker til kartong?

    Jeg lurer på når man begynte å selge melk på flaske, og når gikk dette over til  kartong?

    Den første melken på flaske kom allerede i 1898, men det var først rundt 1920 at det ble vanlig å selge melk på flaske.

    Etter hvert kom melkekartongen slik vi kjenner den i dag, og Asker Meieri var det første meieriet som startet å tappe melk på kartong våren 1958. De andre meieriene fulgte etter og på midten av 1960 tallet var melkeflasken helt ute av markedet.  

  • Hvordan lages hvitost?

    Hvordan lages hvitost?

    I vårt meierleksikon kan man lese om hvordan hvitost lages.

    Hvordan lages Norvegia

    Hvordan lages Jarlsberg

  • Melk og brød i samme måltid?

    Melk og brød i samme måltid?

    Hvorfor er det bra å spise brød og drikke melk i samme måltid?

     

    Melk og brød er en fin kombinasjon til for eksempel frokost og/eller lunsj. De utfyller nemlig hverandre godt ettersom de innholder ulike næringsstoffer som kroppen trenger. Brød er en god kilde til selen, fiber og vitamin B1, mens melk er en god kilde til kalsium, jod og vitaminene B2 og B12. Både melk og brød inneholder også proteiner, men de er sammensatt på forskjellige måter, som til sammen dekker kroppens behov bedre enn de gjør hver for seg.

  • Hvor mye B12 er det i 100 g melk?

    Hvor mye B12 er det i 100 g melk?

    Hvor mye B12 får man gjennom 100 g melk? Er det forskjell mellom skummet-, ekstra lett-, lett- og helmelk, og mellom økologisk og ikke-økologisk melk?

    Melk inneholder 0,5-0,6 mikrogram B12 per desiliter. Det er ingen forskjell i innholdet av B12 i de ulike variantene av melk, og heller ingen forskjell mellom økologisk og ikke-økologisk melk.

  • Hvordan lages brunost?

    Hvordan lages brunost?

    I vårt meierileksikon kan man lese om hvordan brunost lages.

    Hvordan lages brunost

  • Kan marsipankake lages i god tid og fryses til den store dagen?

    Kan marsipankake lages i god tid og fryses til den store dagen?

    Nei, det vil jeg ikke anbefale.
    Marsipanlokket vil i de fleste tilfellene klare seg bra, men det blir ofte mye fuktighet og det blir ikke tørt og fint lengre.
    Det største problemet er kremfløten og fyllet i kaken.
    Kremfløten vesker når den fryses og tiner.
    Du kan være heldig, men du kan også oppleve at kremfløten væsker og at det blir liggende mye væske på fatet etter at kaken er tint.  

    Grunnen til at du kan kjøpe dypfryst marsipankake i butikken og tine denne er at den er tilsatt tilsetningsstoffer som binder væsken i fløten.  Bakerne benytter også en vegetabilsk fløte som gjør at kremfløten holder bedre på væsken.

    Marsipankaken blir absolutt best om man lager den dagen i forveien og setter den kaldt og ikke tildekket.
    Her er noen gode tips med på veien.

  • Hvordan ta med brunost til USA?

    Hvordan ta med brunost til USA?

    I juli skal jeg en tur til USA, og tenkte meg å ta med meg brunost. Er det noe problem å ta dette med i vanlig bagasje med tanke på oppbevaringsforhold, siden jeg naturligvis ikke har med meg ett kjøleskap i kofferten?

    I forhold til selve reisen bør det gå greit med en brunost i bagasjen. Den vil kunne bli noe mykere, men ellers vil den nok holde seg greit. Det er også ofte noe kaldere også der koffertene ligger på flyet.

    Om du derimot har lov til å ta med norske meieriprodukter inn i USA er jeg usikker på, og noe du bør dobbelsjekke.

    God tur:-)

  • Hvorfor høypasteuriseres melk som skal brukes til syrnede melkeprodukter?

    Hvorfor høypasteuriseres melk som skal brukes til syrnede melkeprodukter?

    Melk til syrnet melk varmebehandles kraftigere enn søtmelk; en typisk varmebehandling er 95 °C i opptil 5 minutter (høypasteurisering). Hensikten er å øke stabiliteten (redusere myseutskillelse) og bedre viskositeten. Varmebehandlingen (pasteuriseringen) er også med på å drepe skadelige bakterier.

  • Hvor kan jeg kjøpe tørrmelk?

    Hvor kan jeg kjøpe tørrmelk?

    Jeg lurer på hvor jeg kan kjøpe tørrmelk, og hvor lang holdbarhet har det?

    Tørrmelk er tørrstoffet fra melk. Det er laget av frisk flytende melk uten noen tilsetningsstoffer. Melkepulver kan lages både av helmelk og skummet melk. Melkepulveret er fullt brukbart i både 3 og 4 år, dersom uåpnet og oppbevart på et tørt og kjølig sted. Åpnet pakke bør brukes innen 2-3 uker, og lagres tørt og kjølig. Melkepulveret er pakket i en foliepose som gir pulveret god beskyttelse. Posen blir lukket ved "gass", som gir pulveret lenger holdbarhet.

    De fleste av de større butikkjedene med et bredt vareutvalg har dette produktet i sitt vare sortiment. Tørrmelken finner du vanligvis plassert sammen med bakevarene i butikken.

  • Kan ost fryses?

    Kan ost fryses?

    Kan jeg fryse ost, og eventuelt hvilke ostetyper egner seg til dette?

    Hvis ost fryses, forringes konsistensen selv om smaken kan være bra. Riv eventuelt de faste ostene før frysing og bruk de i varme retter. Brunosten egner seg dårlig til frysing, men hvis den fryses må den spises relativt raskt etter tining i kjølskap. Den kan også fint brukes i varme retter. Blåmuggoster (Normanna, Norzola og Royal Blue) og hvitmuggoster (Camembert og Brie) kan fryses. Ostene må være passe modne og spises så snart de er tint. Snøfrisk og kremostene blir kornete og mister en del av væsken ved opptining etter frysing. Derfor egner de seg best til bruk i sauser og andre varme retter.

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.