Bladet MELK - Tidsskrift om helse og ernæring

Fra 2006 har Opplysningskontoret for Meieriprodukter gitt ut bladet MELK (Meieriprodukter - Ernæring - Livsstil - Kunnskap) 2-3 ganger per år. I 2016 besluttet vi å legge ned bladet.

I bladet kan du lese om aktuelle temaer innen kosthold, helse og ernæring.

Alle tidligere utgaver kan lastes ned som pdf, og en del av dem kan også bestilles gratis i ønsket antall. Her finner du alle utgavene av bladet MELK:

  • Bladet MELK nr 1 2015
    Lukk

    Bladet MELK nr 1 2015

    Bla i brosjyren og last den ned - eller fyll inn ønsket antall i rubrikken:

    Last ned pdf
  • Bladet Melk - Ny profil 1-2014
    Lukk

    Bladet Melk - Ny profil 1-2014

    Bla i brosjyren og last den ned - eller fyll inn ønsket antall i rubrikken og bestill.

    Last ned pdf
  • Bladet MELK nr 1 2014
    Lukk

    Bladet MELK nr 1 2014

    Last ned pdf
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.