Brosjyrebestilling

Klikk på brosjyren for informasjon, spesifisering av antall og/eller nedlasting av brosjyren. Følg samme prosedyre på de andre brosjyrene dersom du ønsker flere og gå deretter til handlekurven for utfylling av bestillingsskjema.

 




  • Treningsdagbok 3 om DAGEN
    Lukk

    Treningsdagbok 3 om DAGEN

    Gratis bok for deg som er opptatt av trening, matglede og sunn livsstil. Her får du gode treningsråd og inspirasjon, råd om hva du bør spise i forbindelse med treningen samt oppskrifter på sunn og god mat. Boken er laget for voksne, og sendes ikke ut til barne-, ungdoms- og videregående skoler. Utsendelse skjer ca hver 14. dag.

    Last ned pdf
  • Sausen gjør susen
    Lukk

    Sausen gjør susen

    Det finnes mange variasjoner av saus - både kalde og varme, lyse og brune, milde og sterke, syrlige og søte. Nordmenn elsker saus, men mange kvier seg for å lage dette flytende smakfulle elementet på grunn av manglende kunnskap. I brosjyren får du innføring, tips og inspirasjon samt 33 smakfulle oppskrifter.

    Last ned pdf
  • Mat i arv
    Lukk

    Mat i arv

    Brosjyren inneholder over 30 oppskrifter rundt temaet melk. Vi har samlet gamle tradisjonsoppskrifter som vi har laget på nye måter, men du finner også nye moderne retter som smoothie og jordskokksuppe.

    Last ned pdf
  • Mat på tur
    Lukk

    Mat på tur

    Her er brosjyren for deg som liker å lage mat på tur og som ønsker litt inspirasjon til nye retter. Her får du også tips om hva som kan gjøres klart på forhånd.

    Last ned pdf
  • Litt sulten
    Lukk

    Litt sulten

    Dette er brosjyren for ungdom med forslag og inspirasjon til annerledes matpakker og på retter som kan lages når man kommer hjem fra skolen. Noen av dem er raske retter som bare metter en liten stund, mens andre kan være alternativer til middag. Innimellom oppskriftene er det gode tips på hva som er lurt å spise og drikke i løpet av skoledagen.

    Det er ikke mulig å bestille denne nå, men du kan bla i den eller skrive ut ved å klikke på lenken. Vi vurderer nytt opplag i 2017. 



    Last ned pdf
  • Sunn Hverdag
    Lukk

    Sunn Hverdag

    Små, enkle endringer i kostholdet og aktivitetsnivået kan gjøre stor forskjell for helsen. Denne brosjyren inneholder oppskrifter på sunne og mettende middager. Middagene er næringsberegnet og gjør det lettere å planlegge måltidene og dagsinntaket. Gode tips og råd får du også med.

    Det er ikke mulig å bestille denne nå, men du kan bla i den eller skrive ut ved å klikke på lenken. Vi vurderer nytt opplag i 2017. 


    Last ned pdf
  • God morgen
    Lukk

    God morgen

    Hvordan kan vi gjøre frokosten og matpakken enda mer næringsrik?

    Her får du frokostoppskrifter, matpakketips og ernæringstips.

    Det er ikke mulig å bestille denne nå, men du kan bla i den eller skrive ut ved å klikke på lenken. Vi vurderer nytt opplag i 2017. 

    Last ned pdf
  • 3 om dagen
    Lukk

    3 om dagen

    Med 3 porsjoner melk og meieriprodukter kan du sikre kalsiuminntaket. Brosjyren inneholder eksempler på hva en porsjon kan være og bakgrunn for anbefalingene. Den kan brukes av alle, både forbruker, helsepersonell og i veiledningssammenheng.

    Fyll inn ønsket antall i rubrikken. For bestilling av informasjonspakke

    Last ned pdf
  • Smoothies
    Lukk

    Smoothies

    Smoothies til frokost, etter trening, som mellommåltid eller kvelds.
    Vi har samlet 19 oppskrifter og tips til sunne og næringsrike varianter. 

    Det er ikke mulig å bestille denne nå, men du kan bla i den eller skrive ut ved å klikke på lenken. Vi vurderer nytt opplag i 2017. 

    Last ned pdf
1 / 2
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.