Meierileksikon

Om Meierileksikonet

Om Meierileksikonet

 

 

Meierileksikonet er en alfabetisk liste over ord knyttet til produksjon av ulike meieriprodukter. Listen inkluderer produksjonsprosesser, bakteriekulturer, tilsetningsstoffer og ulike typer melk og meieriprodukter. Du finner beskrivelser av både gamle og nyere meieriprodukter, samt en oversikt over noen av de tradisjonsrike rettene der melk og meieriprodukter har blitt brukt i Norge.

Har du kommentarer, ris eller ros, send dem til oss på denne e-post adressen: post@melk.no

Litteratur- og internettreferanser:

Wennegren-Cappelen A/S: Den store boken om ost

Tine BA: TINEboka Alt du vil vite om TINE – fra produksjon til produkt

Bjarne Oterholm: Mat av melk

Kirsti Hagenes: Produksjon av meieriprodukter

www.tine.no

www.kavli.no

www.synnove.no

www.ostecompagniet.no

www.mattilsynet.no

Vi takker alle som med råd, hjelp og effektiv understøttelse har bidratt til at dette Meierileksikonet har blitt til.

For bidragene de har gitt takker vi spesielt:

Rolf Heskestad, Tine BA

Britt Sire, Tine BA

Bjarne Oterholm, MilTek Ås

Jens Petter Homleid, Tine BA

Gunnar Bakkene, Tine BA

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.