Gombe

Pålegg laget av melk som varmes til den er lunken. Deretter røres det inn osteløpe. Blandingen står så i 1-2 timer før den skjæres. Så kokes den forsiktig opp, og koker deretter i 8-9 timer - de to siste med én kopp sukker. Forsiktig koking er viktig, da dette gir ost med myse i seg. Mysen skal være gyllenbrun og fyldig. Så tas litt myse av og avkjøles, og deretter lager man en jevning av myse og hvetemel. Jevningen røres forsiktig i til gomben er som en tynn grøt. Deretter står den og godgjør seg minst en halv time. Serveres til lefse.

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.