Hjem - Melk og meierifakta / Meieribibliotek / Meieriordbok / Gubb - gubbost

Gubb - gubbost

Gubb eller gubbost lages gjerne i en ystepanne av støpejern med flat bunn ved vedfyring direkte under ystepannen. Nysilt melk varmes opp til den er knapt fingervarm. Løpe tilsettes og blandingen står stille til det hele er som gelé. Ved fast nok koagel ("gele") blir det fyrt mer opp under gryten. Det blir rørt forsiktig i ostemassen og halvparten av massen blir tatt opp. Andre halvparten piskes med visp til små korn, og det fyres godt under kjelen til massen koker og kokes inn til den blir brun og tykk. Det røres av og til i begynnelsen, for etter hvert å øke hyppigheten og røre hele tiden når massen begynner å tykne. Man har så oppi den ferske ostemasse tatt opp etter løpleggingen, og koker ostemassen ferdig under stadig omrøring. Noe tynnere enn brunostmasse, slås Gubbmassen fra ystekjelen opp i et trau, for der å bli rørt helt kald. Derved unngår en sandet Gubb. Den kalde massen tas over i former (evt. kar) som egner seg for det ferdige produktet. Etter én dag blir Gubben tatt ut av formene og lagret kaldt. Gubb brukes til pålegg og skjæres i tynne formkakeskiver. Den smaker godt sammen med rømmebrød, lefse og lignende. Den hvite ostemassen som has i på slutten av innkokingen danner lyse flekker i gubbmassen og er dekorativ.

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.