Mylsa

Mylsa, eller mylse, lages noe forskjellig fra sted til sted. Det er tradisjonsrik festmat som spises kald med skje.

I Fjærland varmes melk til rundt 38 °C. Løpe tilsettes, og man lar melken stå i ca. 1 time. Da har melken løpt sammen og koagelet skjæres i stykker på 5x5 cm. Deretter varmes stykkene forsiktig opp til nesten kokepunktet. Kjelen blir dreid og ristet på slik at melken ikke legger seg. Så økes varmen og massen koker i 1-2 timer. Da skal mysen ha bli litt brun. Så smakes den til med salt og sukker, for deretter å avkjøles, gjerne i kaldt vann.

  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.