Hjem - Melk og meierifakta / Næringsstoffer / Hva er forskjellen på melk og plantedrikker?
  • Hva er forskjellen på melk og plantedrikker?

    Melk i kaffe latte gir flere næringsstoffer kroppen trenger 

Hva er forskjellen på melk og plantedrikker?

De som av ulike årsaker ikke drikker melk eller bruker det i matlaging, velger ofte alternativer laget av ris, havre eller soya, såkalte vegetabilske drikker. Innholdet av næringsstoffer kan variere mellom de ulike variantene.

Kaja Helland-Kigen

PUBLISERT: 02.12.2015 - SKREVET AV: Kaja Helland-Kigen - TITTEL: KLINISK ERNÆRINGSFYSIOLOG

Hvis du har melkeproteinallergi og derfor ikke kan drikke melk eller du ikke ønsker å drikke melk, finnes det i dag flere ulike vegetabilske drikker som markedsføres som alternativer til melk. Et variert kosthold kan fint settes sammen ved bruk av vegetabilske alternativer til melk, men det er viktig å være oppmerksom på hvilke næringsstoffer disse inneholder.

Protein i melk og andre drikker

Både melk og soyadrikk er gode proteinkilder, som vil si at de bidrar med de aminosyrene kroppen ikke kan lage selv (essensielle aminosyrer). Det er imidlertid ikke havre-, mandel- eller risdrikk. Brukes disse drikkene i stedet for melk er det viktig at proteininntaket ellers i kosten blir sikret, særlig viktig er dette for barn. Eksempler på andre gode proteinkilder i kostholdet er ost, egg, rent kjøtt og fisk. Les mer om melkeproteiner.

Varierende innhold av næringsstoffer

Melk er en naturlig god kilde til både kalsium, vitamin B2 og B12, fosfor og jod for voksne, samt magnesium for barn. I endel varianter av vegetabilske drikker er kalsium, vitamin B2 og B12 tilsatt. Pass derfor på å velge en beriket variant dersom du utelater melk fra kosten.

Ekstra lett melk og noen soya-, mandel- og havredrikker er beriket med vitamin D. Dette vitaminet står en del av befolkningen i fare for å få for lite av. De fleste risdrikker inneholder imidlertid ikke dette vitaminet. Vitamin D er blant annet viktig for at kroppen skal kunne nyttiggjøre seg mineraler som kalsium og fosfor, slik at både skjelettet og musklene skal fungere optimalt. 

Ikke glem jod

Melk og meieriprodukter er den største kilden til jod i norsk kosthold, og på andreplass kommer fisk og sjømat. Verken soya-, ris-, mandel- eller havredrikk inneholder naturlig eller tilsatt jod. Jod bidrar til normal energiomsetning og normal funksjon av skjoldbruskkjertelen. Det er også svært viktig for gravide, ammende og små barn å få nok jod, etter som jod er viktig for utvikling av hjernen. Les mer om jod.

Faktaboks

Ordet “melk” kan bare brukes alene hvis det kommer fra ku.

Melk fra geit og andre dyrearter skal i tillegg benevnes med dyreslaget melken kommer fra, for eksempel geitemelk.

Vegetabilske erstatninger for melk skal kalles “drikk”, for eksempel soyadrikk, risdrikk og havredrikk.

Kildeinformasjon

Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF) - Faktaark om allergi

Produsentenes nettsider:

TINE

Q-Meieriene

Synnøve Finden

Alpro

Oatly

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.