Hjem - Melk og meierifakta / Norsk melk / Anbefalinger for inntak av melk i andre land
  • Anbefalinger for inntak av melk i andre land

    Mange land har konkrete mengdeanbefalinger på inntak av melk og meierirprodukter 

Anbefalinger for inntak av melk i andre land

I Norge anbefales det at magre meieriprodukter og melk inngår i det daglige kostholdet, men hvordan er anbefalingene for melkeinntak i andre land?

Ellen Kathrine Ulleberg

PUBLISERT: 09.11.2015 - SKREVET AV: Ellen Kathrine Ulleberg - TITTEL: MATVITENSKAPELIG RÅDGIVER PhD

”La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet”, lyder et av de ti kostrådene som ble lansert i 2011. Mange tror kanskje at det er særnorsk å ha anbefalinger på inntak av melk og meieriprodukter. Men faktisk har de enda mer konkrete anbefalinger for melkeinntak i mange andre land.

Er regelmessig av melk inntak kun 1 gang per dag?

I Helsedirektoratets kostholdsråd anbefales det å «la magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet». Forbrukerne er imidlertid usikre på hvor mye et «daglig inntak av meieriprodukter» er. En undersøkelse gjennomført av Ipsos MMI på vegne av Melk.no høsten 2014 viser at så mange som 55 % av de spurte skulle ønske at Helsedirektoratets råd var tydeligere når det gjelder hvor mye meieriprodukter vi bør innta. Les mer om hvorfor vi bør drikke melk.

Andre land med konkrete råd for melkedrikking

I mange andre land har man konkrete anbefalinger for hvor stort det daglige inntaket av melk og meieriprodukter bør være. Her er noen av dem:

Australia: For barn opp til 8 år anbefales det å minimum innta 1,5 – 2 porsjoner hver dag. Barn over 8 og unge bør innta 2,5-3,5 porsjoner per dag. Voksne (19-50 år), gravide og ammende bør ha et inntak på 2,5 porsjoner hver dag. Eldre (over 51 år) bør få i seg 2,5 – 4 porsjoner meieriprodukter hver dag. De eldre kvinnene anbefales å få i seg mer enn mennene. Det anbefales å velge de magre variantene.  

Canada: Voksne bør spise 2-3 porsjoner, ungdom 3-4 porsjoner og barn bør innta 2 porsjoner meieriprodukter daglig. 

Danmark: I Danmark har de 10 kostråd hvorav det ene sier: "Velg magre meieriprodukter". Kostrådene sier videre at et daglig inntak av 1/4-1/2 liter melkeprodukt passer til danske matvaner og at det er plass til 1-2 skiver mager ost (ca. 25 g) om du ellers spiser sunt.

Irland: Barn mellom 9 og 18 år anbefales å spise 5 porsjoner meieriprodukter daglig, mens voksne anbefales å spise 3 porsjoner. Det anbefales å velge de magre variantene.

Frankrike: De franske kostrådene anbefaler at man spise 3 porsjoner med meieriprodukter hver dag. Barn og unge bør innta 3-4 porsjoner hver dag.

USA: Det anbefales å inntak 3 porsjoner meieriprodukter hver dag for ungdom (over 9 år) og voksne. Barn fra 2-3 år anbefales å ha et inntak på 2 porsjoner per dag, mens barn 4-8 år anbefaler å ha et daglig inntak på 2 1/2 porsjoner meieriprodukter daglig.

Storbritannia: Det anbefales å bruke en tallerkenmodell for å sikre daglig inntak av næringsstoffer. Her blir det oppfordret til å spise noe melk og meieriprodukter hver dag. Det anbefales at det for det meste er de magre meieriproduktene som velges. I tallerkenmodellen tilsvarer dette 15 % hver dag.

Faktaboks

De norske kostrådene anbefales å inkludere magre meieriprodukter i det daglige kostholdet.

Melk er i det norske kostholdet en kilde til flere av næringsstoffene, blant annet kalsium, fosfor, jod, B-vitaminer (vitamin B2 og B12) og proteiner. Noen melketyper (for eksempel ekstra lett melk fra Q-meieriene og Tine) er også beriket med vitamin D.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.